Tidigare har det tyska företaget, via sina bud, levererat maträtter från anslutna restauranger i sin app. Nu väljer Foodora att utvidga sitt koncept i Uppsala med att även erbjuda andra typer av varor som livsmedel, godis och blommor som ska kunna fås inom en timme.
– Tanken är vi ska kunna leverera allt möjligt som finns inom vårt nät. I många länder har det här bidragit till att rädda butiker i stadskärnan, säger företagets svenska vd Hans Skruvfors.
En annan nyhet är att Foodora i samarbete med kryddföretaget Santa Maria startat den digitala restaurangkedjan Tacotarian, som väntas lanseras i Uppsala de kommande veckorna. Konceptet går ut på att rätterna beställs via Foodoras app. Maten tillagas i en lokal restaurang som företaget anlitat.
– Att vi fastnade för tacos beror på att vi såg en lucka där hos våra partners. Framöver hoppas vi på fler liknande koncept som vi driver, fortsätter Hans Skruvfors.
Hur ser du på budkonkurrensen i Uppsala?
– Det kommer upp nya aktörer hela tiden, och vi ser positivt på det. Vi tror att det här är ett nytt konsumentbeteende som är här för att stanna.
Företaget har i nuläget omkring 90 anställda bud i Uppsala, både hel- och deltid. Företaget har kritiserats för att sakna fackliga avtal.
– Vi har sedan ett halvår tillbaka en dialog med Transportarbetareförbundet. Vi bedömer den som god och hoppas nå fram till ett kollektivavtal framöver. Men några detaljer återstår innan vi är i mål, säger Hans Skruvfors.