Vilken är din banks största utmaning i dag?
– Digitaliseringen och vår lokala närvaro. Vi vill vara både digitala och lokala och vår strävan handlar om att hela tiden följa våra kunder in i framtiden. Utmaningen ligger i att vi ständigt måste anpassa oss efter kunden och hitta balansen mellan digital och lokal.
Hur gör ni för att hitta den balansen?
– Dels måste vi vara med på alla nyheter som sker när det gäller tekniska lösningar och kunna erbjuda allt det som kunden efterfrågar, från videomöten till nya mobilappar. Dels handlar det också om att skapa starka lokala relationer och personliga möten. I Uppsala har vi fyra kontor och när det gäller kontor tänker Handelsbanken snarare på att öppna fler än att stänga ner. Vi arbetar också för att vi som bank ska vara aktiva, ta kontakt, ge råd och visa att vi är intresserade av kunden. Mycket i dag handlar om att vi måste ta initiativ och kontakta kunderna.
Varför är det viktigt att bygga en bra relation till kunden?
– Nästan alla bankfrågor är förtroendefrågor. När man ska prata om sitt sparande, sitt företag eller sitt bolån vill man prata med någon man har förtroende för och som ger råd på ett professionellt sätt och med hög kompetens.
Är dagens utmaningar tuffare jämfört med för några år sedan?
– Jag ser det som att vi utsätts för utmaningar hela tiden och utmaningarna förändras ständigt. De är nog egentligen inte större i dag än om man går tillbaka i tiden, det har alltid handlat om att följa kunden.
Är konkurrensen bland bankerna tuffare i dag?
– Konkurrens varierar över tid och vi försöker agera utifrån det. För oss är det viktigast att bygga långsiktiga relationer med kunderna
Hur viktig är den lokala närvaron för er?
– Oerhört viktig. Vi har över 400 kontor och varje kontor ska leva och verka inom just sitt område. Vi vill vara en del av samhället, av näringslivet och fungera som en mötesplats. Som organisation är vi decentraliserade och jag bestämmer vad mitt kontor ska jobba särskilt mycket med.
Och vad jobbar ni särskilt mycket med?
– På vårt kontor, i en stad som Uppsala, är alla delar viktiga, från kapitalplacering och privatmarknad till skogs- och lantbruk och företagsmarknad. Vi representerar allt från egenföretag till börsbolag.
Hur ska man tänka när man väljer bank för sitt företag?
– Produktmässigt är de flesta bankerna väldigt lika i dag. Jag tycker att man ska se mer till tillgänglighet, kompetens och att banken har ett intresse för kunden. Banken ska erbjuda bra rådgivning och vara en bra samtalspartner för företaget under hela företagets resa.