Rekordhöga matpriser – så stor är affärernas vinst

Det är han som sätter priserna på Ica Maxi i Stenhagen. Men att Ica-handlarna skulle vara giriga i inflationstider stämmer inte enligt Gabriel Purbe.

Gabriel Purbe är vice vd och ansvarig för att sätta priser på Ica Maxi Stenhagen i Uppsala.

Gabriel Purbe är vice vd och ansvarig för att sätta priser på Ica Maxi Stenhagen i Uppsala.

Foto: Privat

Ekonomi2023-03-11 05:00

De svenska matpriserna ökar snabbast i Norden, dubbelt så snabbt som i våra grannländer. Detta enligt den oberoende sajten Matpriskollen. Trots det fortsätter de stora livsmedelsaktörerna att gå med vinst. Frågan är om det går att tumma på marginalerna?

– Vi tjänar omkring fyra kronor på varje hundralapp. Så marginalerna är inte så stora jämfört med andra branscher och företag. Vi vill göra vinst annars kan vi inte existera, säger Gabriel Purbe, vice vd på Ica Maxi i Stenhagen och ansvarig för att sätta priser.

undefined
Gabriel Purbe är vice vd och ansvarig för att sätta priser på Ica Maxi Stenhagen i Uppsala.

Han menar att butiken i Stenhagen har tvingats sänka marginalerna och att de ekonomiska siffrorna talar sitt tydliga språk: 

– 2022 är preliminärt 37 procent sämre än året innan. Och det beror främst på en kraftig försämring under andra halvan av året, säger Gabriel Purbe.

Samtidigt visar Ica-gruppens nyligen släppta årsredovisning att moderbolaget, Ica Sverige, gör vinst på omkring 4,5 miljarder kronor.

– Men vi är oberoende butiker, vi står på egna ben. Visst vill aktieägarna ha pengar, men vi tittar främst på konkurrensen när vi sätter våra priser, säger Gabriel Purbe.

undefined
Paprikan rusade i pris med 26 procent i februari.

Vad tycker du själv om prishöjningarna det senaste halvåret?

– Priserna har höjts för mycket. Det är tragiskt och jobbigt och man sitter nästan och gråter när man ser hur höga priserna blivit. Det gynnar inte någon.

Hur mycket tar ni hänsyn till den ensamstående mamman och fattiga pensionären?

– Lika mycket som vi tar hänsyn till konkurrensen.

Gabriel Purbe återvänder till det preliminära ekonomiska resultatet som, trots att det var sämre än fjolårets, landar på strax under 20 miljoner plus.

– Vi har trots allt inget att klaga på. Vi går inte minus och det är ingen fara för verksamheten.

undefined
Johanna Eurén är presskommunikatör på Willys, som ägs av Axfood. Hon tycker inte att konkurrensen är får låg bland livsmedelsbolagen i Sverige. Särskilt inte på en lokal marknad.

På Willys och City Gross, som finns på flera ställen i Uppsala, sätts priserna centralt och därför kostar varorna lika mycket oavsett vilken butik man besöker.

– Vi har sänkt vinstmarginalerna, säger Johanna Eurén är pressansvarig på Willys.

I den pågående matprisdebatten menar många kritiker att konkurrensen är för dålig och att det är därför butikerna och kedjorna kan höja priserna extra mycket. Den kritiken håller Johanna Eurén inte med om.

– På en lokal marknad är det strid på kniven om kunderna.

undefined
Willys har bland annat sin slogan "Sveriges billigaste matkasse" att leva upp till, trots skenande matpriser.

Att svenska livsmedelsföretag producerar sina egna varor och därmed kan göra vinst i flera led är inte heller ett problem, tycker Johanna Eurén.

– Det är bra att det är starka aktörer i dagligvaruledet som kan förhandla mot de globala leverantörerna, säger hon.

City Gross uppger att det inte är tal om att behålla samma vinstmarginaler som före inflationen.

– Det är omöjligt, för då har vi inte ett attraktivt erbjudande. För att kunna erbjuda bra priser och kampanjer så måste vi minska våra marginaler, säger Rebecca Wictor, pressansvarig.

LISTA

De stora livsmedelskedjornas senaste resultat:

  • Ica Sverige AB: + 4,5 miljarder (sämre än året innan).
  • Bergendahl Food AB (City Gross): + 26 miljoner (bättre än året innan).
  • Axfood AB (Bl.a Willys, Hemköp, Tempo): + 2,3 miljarder (bättre än året innan).

LISTA

De lokala Ica Maxi-butikernas senaste resultat:

  • Ica Maxi Stenhagen: + 20 miljoner (sämre än året innan).
  • Ica Maxi Gnista: + 15 miljoner (bättre än året innan).
  • Ica Maxi Bålsta: + 14 miljoner (bättre än året innan).
  • Ica Maxi Enköping: + 15 miljoner (sämre än året innan).

Källa: Allabolag, Axfood, Ica Sverige, Bergendahls.

Vinstmarginalerna

Här är de ungefärliga siffrorna på marginaler på ett fåtal varor för Ica Maxis stormarknad i Stenhagen:

Smör (Bregott), 600 gram: + 6 procent.

Konfektyr (till exempel lösviktsgodis): + 30 procent.

Mjölk: + 10-15 procent.

Paprika: + 20-25 procent.

Tomat: + 20-25 procent.

Blöjor: – 20 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!