Gymbranschen expanderar snabbt i Uppsala

Gymbranschen fortsätter att växa i Uppsala. Flera nya anläggningar har att öppnat den senaste tiden. Och än anses inte marknaden vara mättad.

Nordic Wellness  har öppnat sin femte träningsanläggning i Uppsala. Michelle Sanchez Zenkelt är platschef på det nyöppnade gymmet vid Studenternas IP.

Nordic Wellness har öppnat sin femte träningsanläggning i Uppsala. Michelle Sanchez Zenkelt är platschef på det nyöppnade gymmet vid Studenternas IP.

Foto: Lars Johansson

Ekonomi2020-01-12 11:58

Bara de senaste veckorna har minst tre nya gymanläggningar slagit upp portarna i Uppsala. Puls & Träning har öppnat två nya gym under december och i dagarna var det premiär för Nordic Wellnes nya anläggning vid Studenternas IP. Det är deras femte i Uppsala. Dessutom aviserade den norska kedjan Hitio Gym nyligen att man ska etablera sig i Sverige där Stockholm och Uppsala blir först ut inom kort. 

En undersökning som kom förra året visar att mer än 20 procent av svenskarna har gymkort, vilket placerar svenskarna i Europas träningstopp. Och fortfarande anses det finnas underlag för fler träningsanläggningar.

Per Lehmann, vd för Puls & Träning, ser inte att marknaden är mättad. Företaget har i dag fyra anläggningar i Uppsala, samt en i Alsike, Knivsta. Två av dem, en på Kvarngärdet och en vid Tullgarnsparken öppnade för bara ett par veckor sedan. Och man är inte främmande för att fortsätta växa i Uppsala.

– Det är en marknad som kommer att fortsätta att växa. Medvetenheten om hur viktigt det är att röra på sig ökar och når hela tiden nya grupper, säger han.

När Puls & Träning ska öppna en ny anläggning gör man noggranna analyser. Huvudinriktningen har hittills varit i förtätade bostadsområden med många potentiella kunder.

– Vi tittar på vad det finns för konkurrenter i området och hur stort kundunderlaget är. Platser där det redan finns bra konkurrenter undviker vi. Om det däremot finns en dålig konkurrent med en dålig produkt är vi inte rädda för att etablera oss, säger Per Lehmann.

Hur stor är prismedvetenheten bland kunderna?

– Det finns en stor prismedvetenhet bland kunderna. Men är produkten bra är man ofta beredd att betala för det, säger Per Lehmann.

Hos Friskis & Svettis, en av de större aktörerna i Uppsala, ser man inte heller några tecken på att marknaden börjar bli mättad.

– Visst märker vi av att det finns fler alternativ när det gäller träning nu, men det är samtidigt fler och fler som tränar, säger Anna Jakobsson, träningschef på Friskis & Svettis i Uppsala.

Hon betonar dock den stora skillnaden mellan Friskis & Svettis och gymmen som drivs av företag:

– Vi är en idrottsförening och drivs inte av vinstintresse utan allt överskott återinvesteras i våra anläggningar, säger hon.

I dag har Friskis & Svettis fem anläggningar i Uppsala. En sjätte kan vara på gång då man har tidigare aviserat att man vill öppna i Gränby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!