I samband med pandemins intåg i mars 2020 fick sig lösgodisförsäljningen i Uppsalas butiker en törn. Trots att risken för att bli smittad av covid-19 vid godishyllorna enligt Livsmedelsverket är näst intill obefintlig drog sig Uppsalaborna för att fatta godisskopan.
– Försäljningen sjönk drastiskt i början. Speciellt under den påsken var det väldigt låga volymer, säger Artyom Peymani, säljchef för livsmedel på City Gross i Boländerna.
Istället fick de hitta andra lösningar. En av dem var färdigförpackat lösgodis på burk, där försäljningen ökade. På senare tid har dock burkförsäljningen minskat, och självplocket ökat på nytt – Uppsalaborna tycker om att välja sina egna sötsaker.
Även på Hemmakväll på Drottninggatan märktes försäljningstappet lite extra just över påskhelgen – en högtid som många förknippar med godis.
– Man var inte alls van vid att det var så lite folk ute där i början. Det blev rätt trist. Men sen har folk handlat mer och mer ju mer tiden gått, säger butikschefen Sanna Gustafsson.
Hon upplever att butikens lösgodisförsäljning nu börjar närma sig nivåerna från tiden innan pandemin.
För Bengt Persson, franchisetagare för Kandy'z i Fyrislund, var pandemin däremot knapp märkbar. Försäljningen minskade de två första veckorna, men har sen rullat på i princip som vanligt. De har heller inte behövt anpassa sina hygienrutiner.
– Vi hade en hög nivå redan innan pandemin med handsprit till alla, rena skedar till nya kunder och så vidare. Vi har jobbat på som vanligt.