Tidningen har tidigare skrivit om Drupps och deras tekniklösning som gör det möjligt att tillverka vatten av luft, så kallat atmosfärvatten.
Sedan starten 2017 har många företag och länder runt om i världen intresserat sig för deras produkt då vattentillgången på jordklotet blivit alltmer av en bristvara. Med Drupps system kan vattentillgången från grundvatten och andra källor minskas genom att atmosfärsvatten i stället börjar användas.
– Med vår modell kan man bygga vilken vattenproduktionskapacitet som helst för nästan vilket klimat som helst, säger Jonas Wamstad som har grundat företaget tillsammans med Fredrik Edström.
Det senaste året har Drupps mer och mer och riktat in sig på livsmedelsindustrin. Framöver kommer två giganter på den marknaden, från två olika världsdelar, att testa deras lösning under minst tre månader.
– Livsmedelsindustrin är stora vattenkonsumenter och de behöver vatten för sin överlevnad. Det här är ett genombrott och en stor milstolpe för oss, fortsätter Wamstad.
Den ena kunden är en thailändsk industrikoncern som årligen omsätter omkring 120 miljarder kronor. De rankas som en av de största koncernerna i Sydostasien och är främst verksamma inom processindustri.
– Nu vill de använda sin överskottsenergi från de andra industrigrenarna för att producera mer hållbart dricksvatten till hela Sydostasien. Det här är ett första test för dem, säger Jonas Wamstad.
Det andra företaget är en välkänd amerikansk dryckesjätte som finns över hela världen, men namnet på det vill inte Drupps avslöja.
– De har många anläggningar runt om i världen där tillverkningen sker med lokalt hämtat vatten. På många av de här platserna har vattnet börjat sina eller fått dålig kvalitet. Då måste man antingen minska produktionen eller flytta anläggningen, fortsätter Wamstad.
Om båda testerna faller väl ut innebär det här många miljoner i framtida intäkter för Uppsalaföretaget.
– Då köper de in fullskaliga anläggningar och då kommer det att lossna på riktigt för oss. Hur många miljoner det handlar om är svårt att säga. Vi kan sälja hur mycket vatten som helst, och den globala vattenkrisen kommer inte att försvinna, säger Jonas Wamstad.
Drupps, baserat vid Green innovation park i Ultuna, har i nuläget ett tiotal anställda.