Före detta Uppsalaborna Nadja Hatem, 42 år, och Anuta Sjunghamn, 39 år, studerade juridik vid Uppsala universitet och träffades efter examen 2007 när de arbetade som jurister vid en kvinnoorganisation i Stockholm. Sedan dess har de hållit ihop och bland annat drivit en advokatbyrå tillsammans.
– Redan 2009 insåg vi att klienterna inte förstod vad deras ärenden handlade om och det var en del språkliga bekymmer, berättar Nadja Hatem, vd och grundare för appen Kliently.
Nu har de lämnat advokattitlarna för att istället förverkliga idén om att förenkla och demokratisera juridiska tjänster, med målet att fler ska få hjälp och slippa betala tusentals kronor för rådgivning. I appen erbjuds privatpersoner rådgivning via videosamtal för några hundralappar. Med ett internationellt gångbart namn som ändå har svensk klang landade de till slut i Kliently.
Ute på marknaden finns andra tjänster med liknande koncept, behövs en till?
– Ingen har samma upplägg som vi. Vi ser dem inte som konkurrenter, snarare som kollegor. De har funnits längre än oss men det finns ju en enorm kaka att äta av, det finns plats för oss alla.
Sedan lanseringsdagen den 20 december 2021 har appen laddats ner 300 gånger och de har haft runt 80 samtal. Frågorna som kunderna ställer varierar.
– Det kan vara både små och stora frågor. En del ringer för att få hjälp med en fuktskada i köket eller hantering av betalningsanmärkningar, berättar hon.
Att rådgivningen äger rum via en telefonskärm ser Hatem inte som ett problem när det kommer till den relations- och förtroendemässiga biten.
– Folk har börjat vänja sig vid att mycket är digitalt i dag. Ingen tycker att det är konstigt att ha ett videomöte med en läkare, det är det inte heller när det gäller juridiska frågor.
Just nu är huvudfokuset att etableras på den svenska marknaden och nå ut till fler personer som vill ha hjälp. Det finns även tankar om att utveckla appen, att till exempel införa fler språk och ha en funktion som gör det möjligt att få rådgivning utan att prata med någon. Om företaget går i rätt riktigt och trycket ökar kan det bli aktuellt att ha anställda jurister istället för konsulter som företaget för närvarande består av.