Under glansdagarna fanns över 90 Gallerix-butiker runt om i landet, men de senaste tio åren har marknaden för ramar och posters försämrats kraftigt. Detta ledde bland annat till att kedjan bytte ägare ett antal gånger med konkurser som följd. Den senaste gången var sommaren 2018, vilket tidningen har rapporterat om. Vid den tidpunkten hade Gallerix sammanlagt 15 butiker i Sverige, varav tre av dem fanns i centrala Uppsala och Gränbystaden.
Sedan dess har det varit tyst kring Gallerix. Fram tills nu. Varumärket har nämligen fått nytt liv med en ny satsning. Det handlar om det Växjöbaserade företaget Printgruppen Svenska AB som i november förra året köpte loss alla varumärkesrättigheter från de tidigare ägarna. Nu ska de driva Gallerix som en renodlad e-handel.
– Gallerix är ett starkt varumärke med en lång historia och erfarenhet av att förse svenska kunder med tavlor och ramar, säger Printgruppen Svenska AB:s vd Jimmy Håkansson i ett pressmeddelande.
Ambitionerna med satsningen är minst sagt stora. De nya ägarna hoppas få Gallerix att åter bli en av de ledande aktörerna i Norden inom konst, tavlor och relaterad inredning.
– Så sent som 2016 omsatte Gallerix över 100 miljoner kronor. Vi ser ingen anledning att inte lyckas nå de nivåerna via e-handel. Vi har en tydlig strategi för hur vi ska arbeta framåt och ett väl utvecklat produktions- och leverantörsled helt anpassat för e-handel, fortsätter Jimmy Håkansson.
Nyligen lanserade företaget sin nya webbsida, där hela flödet är automatiserat och fullt anpassat för e-handel.
– Gallerix har levererat posters och ramar till svenska kunder under nästan 50 år. Med det kommer också förväntningar och därför har processen att strukturera om fått ta sin tid. Att lansera under oktober månad sätter oss i en position där vi är väl förberedda inför två stora försäljningsperioder som Black Friday och julhandeln. Det är rätt tid att dra igång, säger Jimmy Håkansson.
Gallerix grundades i Uppsala 1974. Företaget hade sin storhetstid under 1980- och 1990-talet innan det 2007 såldes till den finska inredningskedjan Tiimari för omkring 85 miljoner kronor. 2013 gick kedjan i konkurs för första gången, men startades igen av nya ägare som även de gick i konkurs 2018.
Printgruppen Svenska AB omsatte förra året 22,8 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,9 miljoner kronor.