Fyrspåret i fokus på Distinget: ”Tuff prioritering”

Det omdebatterade fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm var i fokus när Distinget arrangerades av Handelskammaren i Uppsala län.

Näringslivseventet Distinget har arrangerats sedan 1968. I år för första gången digitalt. Håkan Tribell och Tomas Stavbom från Handelskammaren i Uppsala län fungerade som moderatorer.

Näringslivseventet Distinget har arrangerats sedan 1968. I år för första gången digitalt. Håkan Tribell och Tomas Stavbom från Handelskammaren i Uppsala län fungerade som moderatorer.

Foto: Daniel Ivarsson/Pressbild

Ekonomi2021-02-02 19:33

För första gången sedan 1968, när stormötet för länets nyckelaktörer inom näringsliv och politik arrangerades för första gången, skedde det i år digitalt. Vissa av talarna och föreläsarna var samlade på Scandinavian XPO i Arlandastad där huvudinspelningen skedde på årets tema Framtidens mobilitet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) medverkade i en förinspelad intervju kring det omtalade fyrspåret.

Den senaste tiden har jätteprojektet, som utöver de nya spåren bland annat innehåller omkring 48 000 nya bostäder i Uppsala och Knivsta, skapat viss oro då Trafikverket med sitt inriktningsunderlag inför den nya nationella planen om ett och ett halvt år gått ut med att det saknas pengar för stora satsningar de närmaste 16 åren. Detta då det akuta underhållsbehovet av vägar och järnvägar anses vara för stort.

– Det som kommer att avgöra är hur ramen ser ut och hur mycket som riksdagen är beredd att satsa, sa Eneroth bland annat.

– Jag är angelägen om att vi får tillräckliga medel, men sedan blir det en tuff prioritering, fortsatte han.

En som kom till eventet var trafikregionrådet i Stockholm Kristoffer Tamsons (M).

– Underhållet och driften ska ha sitt, men de här stora och viktiga strategiska överenskomna satsningarna ska också bli av, som fyrspåret mellan Stockholm och Uppsala, sa Tamsons som även är ordförande i Svenskt Kollektivtrafik och i Mälardalsrådet.

Utöver fyrspåret berättade bland annat Sofie Vennersten, direktör för Drive Sweden, om den pågående elektrifieringen av den svenska fordonsparken. Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco Sverige, berättade om flera olika ”game changers” inom mobilitet och fordonsindustrin.

Tomas Stavbom, regionchef på Handelskammaren i Uppsala län, var nöjd med eventet. Trots de pandemianpassade förutsättningarna.

– Vi fick fram det vi hade planerat, men det var lite tråkigt att vi inte kunde bjuda på ett mingeltillfälle och en mötesplats som Distinget är i vanliga fall, säger han.

Fick du några besked kring fyrspåret?

– Jag tycker att infrastrukturministerns besked kändes bra och hoppfulla. Men vi inser att också att det som kommer att avgöra är vilket ekonomiskt utrymme som kommer att finnas. Fyrspåret är dock ett av de allra mest lönsamma projekten i landet.

Tidigare år har Distinget lockat omkring 200 fysiska deltagare. I år var antalet 350 anmälda till det digitala eventet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!