Den svenska spelutvecklingen växer i ett rasande tempo och har så gjort under det senaste decenniet.
Från att totalt ha omsatt en dryg miljard i början av 2010-talet omsatte branschen 34,7 miljarder kronor år 2020. I Uppsala omsätter spelföretagen inte miljarder men det finns redan ett 30-tal aktörer på marknaden som utvecklar spel i olika former.
Men vad är det egentligen som lockar spelutvecklarna och företagen hit? Enligt både Jerk Gustafsson, en av grundarna till Uppsalas största spelföretag, Machine Games, och Arcade Berg, medgrundare av Neon Giant, så har det med både närheten och distansen till huvudstaden att göra.
– Närheten till Arlanda och Stockholm. Konkurrensen i Stockholm är hård, vilket den är i Uppsala också men inte på samma nivå. Det är lätt att ta sig hit även om man bor lite utanför stan eller om man pendlar. Det är viktigt för oss att ligga så centralt som vi gör nu för att det ska underlätta för våra anställda att ta sig hit, säger Jerk Gustafsson.
– Jag vet inte om staden är särskilt bra för spelutveckling, men Uppsala är ett bra alternativ till Stockholm. Alla vill inte jobba där på grund av "Stockholmsstressen", och då fungerar Uppsala eftersom det går ganska snabbt att ta sig hit, säger Arcade Berg.
Bland de största bolagen i landet finns Embracer group, Mojang och Dice. Totalt finns över 800 registrerade spelutvecklingsbolag i Sverige, enligt Dataspelsbranschen som varje år sammanställer och publicerar information om spelutvecklingen.
Ett av de nyare bolagen i Uppsala, som UNT skrev om i april, är Kinda Brave. Företaget berättade då att de gjort en mångmiljonsatsning, 60 miljoner, för att kunna etablera sig i staden. Sedan dess har företaget påbörjat en renovering av sina lokaler i Boländerna som tros vara klar i början av nästa år.
I mitten av september besöker UNT Neon Giant, som grundades i Uppsala 2018. Här är allt, från kaffekoppar, till soffor och spelkontroller, målat i svart och orange. Det är viktigt för företaget att etablera färgpaletten och logotypen. Företaget består i dagsläget av 16 anställda, varav 14 arbetar på plats i Uppsala. Under 2021 släppte företaget spelet "The Ascent" till både PC och Xbox. Spelet släpptes till Playstation i mars förra året.
– Vi är små och måna om att få in rätt folk, till skillnad från större studios som anställer i högt tempo. Vi är en seniorstudio som består av medarbetare med 15-30 års erfarenhet i branschen, vilket i sin tur gör att vi kan ställa högre krav och ha högre ambitioner med det vi gör, säger Arcade Berg.
– För många företag i branschen handlar det om att göra de stora pengarna. För oss handlar det om främst om spelet, upplevelsen och positiva omdömen. Det skiljer oss från många andra spelutvecklare.
Ett spelföretag som funnits betydligt längre än så är Machine Games som grundades redan 2009 och har varit aktiva sen dess. För drygt två år sedan blev de uppköpta av jätten Microsoft. Det har ställt högre krav på säkerhet och tillgänglighet och det krävs godkännande både nationellt och internationellt för att få till en intervju, där representanter från företaget sitter med och lyssnar.
Machine Games, med snart 200 anställda, har både kontor och en motion-picture studio i Uppsala där rörelser till deras spel spelas in.
– Vi har varit här i drygt tolv år och trivs väldigt bra i stan. När vi började var vi fem och redan under det första året anställde vi säkert 50 personer. Sedan dess har vi växt ganska jämnt under åren, förutom under pandemin när det stannade av lite. Många av våra anställda har varit med sedan starten och pendlar fortfarande, säger Jerk Gustafsson, och fortsätter:
– Det var tufft i början med att hitta partners och förläggare innan vi efter en lång process inledde samarbete med Bethesda Softworks och Zenimax Media. Efter det har vi kunnat fokusera helt på spel och spelutvecklingen. Överlag ser vi positivt på framtiden nu med Microsoft och Xbox.
Att det finns flera stora spelföretag i en och samma stad, där konkurrensen om både personal, spelidéer och konsumenter blir tuff, har sina för- och nackdelar. Det menar både Jerk Gustafsson och Arcade Berg.
– Att det finns många spelföretag i Uppsala är bara roligt. Vi har gamla kollegor på flera av företagen och det är roligt när det dyker upp nytt. Det kommer säkert bli ruljangs mellan företagen vilket är bra för både staden och industrin, säger Jerk Gustafsson.
– Det är speciellt för ett företag i vår storlek. Vi behöver hitta en lucka där det finns ett behov som behöver fyllas och nischa in oss. Inte göra samma sak som det andra, utan vi måste ha vår egen "take" på det, säger Arcade Berg.
Något som de ser positivt på är att allt fler väljer att utbilda sig till spelutvecklare i dagsläget, både i Uppsala och i andra städer som exempelvis Malmö och Stockholm.
– Det är jätteroligt att fler väljer att utbilda sig, skolorna gör ett fantastiskt jobb. Branschen går en ljus framtid till mötes. Den har växt snabbt och den är mycket mer professionell nu än för 20 år sedan när det var mer "garagekänsla", säger Jerk Gustafsson.
– Jättebra att fler väljer att utbilda sig, jag själv kommer från en sådan utbildning. Det enda problemet som kan uppstå när många utbildar sig är att jobben inte räcker till. Men det positiva är att det är enkelt att starta ett eget företag och släppa spel själv, säger Arcade Berg.
En av anledningarna till att spelutveckling blivit så populärt kan tillskrivas e-sportens utveckling de senaste åren. Där tävlar kända spelare mot varandra och gör upp om miljontals kronor i prispengar. I en Dota-2 tävling som avgjordes 2021 låg den totala prissumman på hisnande 40 miljoner dollar, vilket i dagens växelkurs är en bit över 430 miljoner svenska kronor.
Hur stor påverkan har e-sporten haft på er?
– I dagsläget, med de projekt vi arbetar med, så har vi inte påverkats alls. Men vi vill bredda oss som studio och i framtiden finns det möjlighet att jobba mer med onlinefokuserade spel, säger Jerk Gustafsson.
– Ingen alls för oss. Det är en helt annan publik, precis som med mobilspel. Vi är måna om att vara ärliga med spelare och partners om att vi inte är på väg mot e-sporten, säger Arcade Berg.