Fortsatt tuffa tider för Uppsalahotellen

Från katastrofläge till en hyfsad sommar och nu mot en högst osäker höst. Så kan läget för hotellnäringen i Uppsala beskrivas.

Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala, och Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel Academia i Uppsala.

Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala, och Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel Academia i Uppsala.

Foto: Pressbilder

Ekonomi2020-10-25 18:05

Den 12 mars stängdes mer eller mindre Sverige när det gäller besöksnäringen. Då begränsades antalet deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Krisen inom hotellnäringen i Uppsala var ett faktum.

Under april försvann tre av fyra gästnätter på Uppsalahotellen. Samtidigt ställdes även kongresser och konferenser in, som inte sällan hålls i hotellens konferensanläggningar. Sedan dess har en viss återhämtning skett, framför allt när rekommendationen att undvika resor på längre avstånd togs bort i juni. Uppsalahotellen låg då fortfarande på minussiffror jämfört med samma period året innan,  runt 20 procent under juli.

– En stor del av den förbättringen kan förklaras med många svenska besökare som valde att semestra i Sverige, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

De utländska besökarna, som normalt brukar vara många, har nästan helt uteblivit. I april–maj var nedgången över 90 procent. I augusti var antalet gästnätter över 80 procent lägre än samma tid året innan.

Under hösten brukar Uppsala ha många besökare i samband med kongresser, evenemang och även affärsresande.

– Man kommer att få se en förändring nu när många fått större kunskap med att jobba digitalt. Men personliga möten kommer alltid att behövas, säger Helena Bovin.

Hotellen försöker även få intäkter på nya sätt. Elite Hotel Academia har bland annat erbjudit långtidsuthyrning och satsat på digitala- och mindre konferenser. De har även riktat sig mot barnfamiljerna i samarbete med Spoket event och Sagogränd där barnen får träffa Pelle Svanslös och gå på ”S”kattjakt. 

– Vi har i haft en relativt bra sommar och sedan har det gått stadigt uppåt för oss, mycket tack vare turistövernattningar och den privata marknaden, där helgerna på hotellet går mycket bra. Den plötsliga nedgången i våras kickade igång tankeverksamheten ännu mer hos oss när det gäller att få intäkter trots krisen, säger Malin Selberg, hotelldirektör på Elite Hotel i Uppsala.

Långtidsboende gäster, har varierat mellan personer som tillhör riskgrupper, personer vars nya bostad blivit försenat eller där man blivit evakuerade från sin ordinarie bostad och det har slagit väl ut. I stället för stora konferenser har det blivit många små och digitala.

– Vi var snabba och ställde om och ordnade i samarbete med Scenteknik ett streamingrum för webbkonferenser där skärmar och kameror kopplar samman deltagarna på plats med de som inte kan närvara fysiskt. Det har slagit mycket väl ut, säger Malin Selberg.

Scandic hotels, med två hotell i Uppsala, har marknadsfört coworkingplatser och erbjudit studenter långtidsboende under terminsstarten. Hur sommaren och inledningen av hösten varit vill man inte uttala sig om. Oscar Brehmer på företagets kommunikationsavdelning väljer att svara via mejl.

– Tyvärr kan jag inte uttala mig om våra Uppsalahotells finansiella utveckling eller beläggningssiffror då vi vid tillfället befinner oss i en tyst period inför kvartalsrapporten, svarar han.

Man tycker att satsningarna på att erbjuda studenter långtidsboende och platser för coworking för de som inte kunnat vara på sin arbetsplats under pandemin har varit framgångsrika.

– Vi har dagligen gäster från alla möjliga branscher som väljer att coworka hos oss. Flera av gästerna väljer även att boka mötesrum per timme för att kunna ha digitala och effektiva möten, skriver Oscar Brehmer i sitt mejl.

Hotellkrisen i siffor

Förändringen i antalet hotellövernattningar på Uppsalahotellen under coronakrisen.

April: -75,3 procent. Utländska gäster: -91,2 procent.

Maj: -71,5 procent. Utländska gäster: -91,7 procent.

Juni: -62,5 procent. Utländska gäster: -87,8 procent.

Juli: -21 procent. Utländska gäster: -85 procent

Augusti: -28 procent. Utländska gäster: 81,7 procent.

Källa: Statistiska Centralbyrån och Destination Uppsala.
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!