För några år sedan startade Björn Wollentz Lillhassla vingård i Häggeby. Han var då kritisk till det faktum att han inte kunde sälja sina viner på plats. Nu föreslår regeringens utredare Elisabeth Nilsson att gårdsförsäljning av alkohol ska få ske i samband med studiebesök eller liknande, i en debattartikel i DN.
– Första intrycket är: Ja, bra! Hon har gjort en välavvägd bedömning, säger Wollentz.
Under hösten besökte Elisabeth Nilsson Lillhassla vingård.
– Jag gläds åt att hon har anammat det jag lyfte fram, vikten av att skapa en levande landsbygd.
Även regionrådet Björn-Owe Björk (KD) ser positivt på förslaget.
– Det kommer att skapa förutsättningar för besöksnäringen vilket är väldigt positivt. Det är ett steg åt rätt håll.
En annan Uppsalaproducent är Länna bruk dryckeshandel, där man arrangerar visningar och provningar. Framför allt utländska turister har haft svårt att förstå varför de inte får köpa med sig dryck.
– Det är folk som frågar, fast många nog vet, hur man gör för att köpa med sig en flaska. Så det vore roligt för vår del om vi kunde sälja i samband med visningar, säger Victor Rydén vid Länna bruks dryckeshandel.
Enligt förslaget får kunden köpa 0,7 liter sprit eller 3 liter öl eller vin. Produktionen ska även vara småskalig. Wollentz ser positivt på restriktionerna.
– Jag har inte som ambition att sälja två kubik vin till första barnfamilj som kommer hit utan det handlar om att sälja några flaskor.
Inte heller vid Länna bruks dryckeshandel skulle försäljningen handla om att sälja stora volymer för att tjäna pengar.
– Det är roligt att kunna köpa på plats, det blir som en souvenir, säger Rydén.
Flera organisationer har reagerat på beslutet. Landbrukarnas riksförbund menar att förslaget stärker besöksnäringen på landsbygden, Sveriges producenter av alkoholdrycker välkomnar förslaget men menar att framgångsrika entreprenörer straffas när större producenter stängs ute. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO menar att förslaget hotar Systembolagets monopol och leder till ökad alkoholkonsumtion.
Enligt utredningen kommer förslaget leda till att alkoholkonsumtionen ökar med 0,34 procent och inte medför märkbara negativa folkhälsoeffekter.
– Jag är den första att erkänna att alkohol i för stora mängder inte är bra. Men skapar man en bra mat- och dryckeskultur tror jag att det minskar påverkan på folkhälsan, säger Wollentz.
En del av utredningen var att göra en EU-rättslig analys för att se om gårdsförsäljningen ses som ett handelshinder då undantaget från Systembolagens monopol endast gäller inhemska producenter. Villkoren beskrivs som nödvändiga för att försäljningen ska rymmas inom de EU-rättsliga ramarna. Det är dock inte säkert att förslaget skulle klara en prövning och regeringen kommer att kunna ha en dialog med EU-kommissionen innan reformen kan antas av riksdagen, skriver Nilsson i debattartikeln. De nya reglerna föreslås gälla i sex år.
Om förslaget blir verklighet vill Wollentz skapa ett nätverk av producenter som kan hjälpa varandra på landsbygden. Det kan handla om att sälja vin tillsammans med ost eller bröd från lokala producenter.
– Det finns ett ganska stort intresse i Sverige för att hemestra, men svenska turister förväntar sig upplevelser. Det här är en av pusselbitarna, säger Björn Wollentz.