Den varma, fuktiga luften får håret att locka sig vid tinningarna och svetten att bryta ut under vinterjackan. De kyliga vindarna viner fortfarande utomhus, men till Tuna Trädgårds växthus utanför Örsundsbro har våren anlänt för länge sedan. Här är man i full färd med att förbereda för sitt 75:e år som handelsträdgård – och som familjeföretag.
Tuna Trädgård startades 1947 av Karl och Britta Lundin. Då var det dock inte tal om några pelargoner, penséer eller petunior, som dagens besökare hittar prydligt uppradade i växthuset. Nej, på 40-talet var det grönsakerna som var det stora fokuset.
– Prydnadsväxter kom mer mot slutet av 50-talet, säger grundarnas dotter Birgitta Jerpdal.
Hon tog över driften av handelsträdgården 1988. Men det var inte ett självklart drag. Birgitta är utbildad barnsköterska och anstaltspedagog, och jobbade med ungdomar i Malmös Rosengård på 60-talet. Men när de egna barnen kom längtade hon tillbaka till trädgårdsarbetet, och flyttade tillbaka till Örsundsbro.
Nu har det precis skett ett generationsskifte till. Efter att ha drivit handelsträdgården i över 30 år har Birgitta nyligen lämnat över stafettpinnen till sönerna Erik, Björn och Lars, som fortsätter driva Tuna Trädgård i familjens regi.
– Det är fantastiskt! Det tycker många kunder också. De har varit rädda att det ska läggas ner, säger Birgitta.
Och det är inte bara ledningen som genomgått en slags generationsskifte. De senaste tio åren, inte minst under pandemin, har 40-talets intresse för grönsaker förnyats. Blommor säljer fortfarande, men nu söker sig allt fler till växthuset för att köpa jordgubbsplantor till köksträdgården eller sättpotatis till balkongodlingen. Gör-det-själv-odlingen har fått sig ett rejält uppsving.
– Man får följa trender och efterfrågan. Vad folk vill ha ändras nästan från år till år. Det ser inte likadant nu som för fem år sedan, säger Birgitta.
En trend som svalnat på senare år, men som lockade stort intresse för några år sedan var de ätbara blommorna. I drygt ett decennium odlade Tuna Trädgård ätbara blomster som levererades till flertalet lyxkrogar i Stockholm – och tre kungliga bröllop. Tuna Trädgårds alster figurerade på bröllopsmenyerna för samtliga kungabarn: kronprinsessan Victoria, prinsessan Madeleine samt prins Carl-Philip.
– Vi var först med ätbara blommor när vi började. Det var en kul tid, säger Birgitta.
Att erbjuda växter som inte finns på var och varannan stormarknad är något av Tuna Trädgårds specialitet. Man tog fasta på det nyligen ökade intresset för hemodling, och erbjuder nu lite udda plantor som randiga tomater, kiwi i vindruvestorlek, mullbär och björnbärshallon. Det är också den breda variationen som Lars och Birgitta menar är hemligheten bakom Tuna Trädgårds framgång.
– Det är inte vårt mål att sälja stora volymer som massproduceras, utan det är bredden vi satsar på, säger Lars Jerpdal.
– Det är det som lockar kunden – att kunna gå och hitta så många olika sorter, säger Birgitta.
Det breda utbudet är A och O när Lars och hans bröder nu driver Tuna vidare som tredje generation. Men inte bara.
– Dels vill vi förvalta det som redan är, sen vill vi också utveckla Tuna framåt. Att hänga med i trender och kunna erbjuda det kunderna vill ha, säger Lars. Han tillägger:
– Men det handlar inte bara om att sälja växter, utan det handlar om att sälja det växterna ger. Välbefinnande.