Silicon Valley i fokus när affärsidéer granskades

Investerare från Silicon Valley granskade Uppsalaföretagens affärsidéer. För flera av företagarna väntar sannolikt ytterligare kontakter med investerarna.

Uppkoppling mot investerare Silicon Valley inför pitchen av Uppsalaföretagen. På scenen konferenciern Johan Wester.

Uppkoppling mot investerare Silicon Valley inför pitchen av Uppsalaföretagen. På scenen konferenciern Johan Wester.

Foto: Therese Sörensson/Relation

Ekonomi2022-10-27 17:00

Det var i samband med Uppsala Innovation Day som de tre Uppsalaföretagen Stardots, Gradientech och Airforestery fick möjligheten att testa sina affärsidéer mot fyra etablerade investerare från Silicon Valley.

De tre kan beskrivas som så kallade start up-bolag – det vill säga sådana som är relativt nystartade och där en affärsidé liksom en affärsmodell börjat växa och där steget att etablera sig på en marknad är relativt nära. 

Daniel Petrini är vd för Stardots ett bolag som utvecklar en digital medicinsk plattform för Parkinsons sjukdom. Han var en av de som mötte investerarna via en digital länk.

undefined
Daniel Petrini är vd för Stardots.

– Jag tycker vi alla gjorde bra ifrån oss. Det är alltid svårt att på kort tid kapsla in affärsidé, teknik, unikhet och marknadsstrategier, men jag tycker vi alla lyckades bra med det, säger Daniel Petrini. 

Han får medhåll av Tomas Stavbom, regionchef för Uppsala län vid Stockholms Handelskammare. Han menar att det finns många start up-företag i Uppsala som håller hög klass. 

– I Silicon Valley är man är världsledade på att bedöma affärsidéer. Utifrån det liksom investerarnas utvärderingar efter pitchen och att flera av dem även öppnar för fortsatta kontakter får vi ytterligare en bekräftelse på att vi har duktiga bolag i Uppsala, säger Tomas Stavbom.

Gradientech arbetar bland annat med att ta fram ett snabbtest för att mäta sepsis (blodförgiftning). I samband med sin pitch sa vd:n Sara Thorslund: 

– 50 miljoner människor drabbas årligen av sepsis och 11 miljoner dör. Drabbas du är varje timme viktig.

undefined
Gradientechs Sara Thorslund fanns på plats på scenen.

Förutom Stardots och Gradientech fanns även Airforestry med på pitchen. 

Företagets affärsidé är bland annat gallring av skog med hjälp av drönare. Markus Romar, en av företagets grundare, berättade att ordentliga gallringstester ska genomföras under året. 

Företagen, som redan lockat investerare, fick möjligheten att berätta om sina verksamheter för investerarna som hade mängder med frågor kring patent, affärsmodeller, juridik och tekniska detaljer. 

– Det är viktigt att vara väldigt specifik och lyfta fram vad det är som gör bolaget unikt när man ska berätta om det för investerare, sa investeraren Tore Sagstuen.

Både när det gäller Gradientech och Stardot konstaterade flera av investerarna behovet av deras produkter.

– Att det finns ett behov det visste vi, men det är skönt att få det verifierat från ett annat håll också, säger Daniel Petrini.

Tore Sagstuen lyfte i sin utvärdering fram andras misslyckanden:

– Titta inte bara på de lyckade fallen. Titta på andra bolag i samma bransch som misslyckats och varför de gjort det och vad som hänt med dem. Det tar arbetet framåt.

undefined
Uppkoppling mot investerare Silicon Valley inför pitchen av Uppsalaföretagen. På scenen konferenciern Johan Wester.

Regionchefen Tomas Stavbom berättar att det var tredje året som man genomförde en pitch av det här slaget.

– Det behöver inte bara handla om nytt kapital. Det finns exempel från tidigare år där företag trott sig haft en väldigt tydlig affärsidé. Men efter att det fått lite frågor från investerarna kring den har de gått hem och gjort justeringar som i slutänden blivit väldigt positiva. 

Daniel Petrini konstaterar att hans bolag fått en större investerare, men att behovet av ytterligare investeringskapital finns inför en etablering ibland annat USA under nästa år.

– Att hitta investerare handlar om en långsiktig relation. Den här pitchen gav definitivt nya trådar att dra i, säger han.

Uppsala Innovation Day

Uppsala Innovation Day är mötesplats där tanken är att visa upp innovationer och hållbart företagande står i fokus och där syftet är att visa upp intressanta och spännande startups- och tillväxtföretag.

Evenemanget har genomförts vid tre tillfällen. Förutom Silicon Valley-pitchen genomfördes ytterligare ett par pitchar med Uppsalaföretag liksom föreläsningar och utställningar. Det är Uppsala Innovation Center och Relation som står bakom evenemanget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!