Det har varit bråda dagar för Uppsalaföretaget att ta fram sitt nygamla kaffe.
– Det kom en förfrågan från hovet i början på året till alla kungliga hovleverantörer om vi ville uppmärksamma att kungen suttit femtio år på tronen. Vi började fundera och kom fram till att lansera det här kaffet igen, berättar ägaren och vd:n Ulf Lindvall.
Senast och den enda gången kaffet serverats var på kungen och drottningens bröllop den 19 juni 1976. Likt alla andra kafferecept är även detta hemligt.
– Det är en affärshemlighet då det handlar om våra recept och val av bönor som vi konkurrerar med på marknaden. Men så mycket kan vi säga och det är att det är ett mellanrost, redogör Ulf Lindvall.
På 1970-talet levererade den kungliga hovleverantören Lindvalls kaffe sina olika produkter till kungahuset via Storkyrkobrinkens te- och kaffehandel.
– Inför bröllopet hade Margit som drev butiken fått frågan om vi kunde ta fram ett kaffe till bröllopsmiddagen. Hon blev då lite stressad och bad min far om hjälp. Han komponerade ett kaffe som sedan levererades till middagen.
Nu har receptet använts igen och UNT får hänga med och prova kaffet tillsammans med Ulf Lindvall i det labbrum där allt kaffe testas.
Är man kunglig hovleverantör tillhör man ett unikt sällskap.
– Det finns i dag 130 hovleverantörer i landet. Man kan beskriva dem som företag som levererat produkter till oss under femårsperiod och som vi är nöjda med, redogör Jan Lindman, överintendent vid Kungliga hovstaterna.
I Uppsala län finns två hovleverantörer – förutom Lindvalls kaffe även Tärnsjö garveri.
När UNT ringer Axel Bodén, ägare till garveriet, förklarar han att de inte tagit fram något speciell jubileumprodukt.
– Vi jobbar med våra befintliga produkter och vi vet att kungahuset regelbundet använder våra produkter och vårt arbetsmaterial på olika sätt i sitt arbete.
Vilka produkter är det?
– Njaa, det kan jag inte säga. Det ingår i avtalet om att vara kunglig hovleverantör att inte säga något om det.
Patrik Torstensson som är försäljningschef på Lindvalls kaffe bekräftar bilden.
– Vad kungahuset köper in direkt till sig kommenterar vi inte. Däremot är det ingen hemlighet att det är vårt kaffe som hovstaterna säljer på sina slottskaféer och souvenirbutiker, förklarar han.
Efter att Carl XVI Gustaf tillträdde som kung 1973 genomförde han en översyn av de företag som titulerades kungliga hovleverantörer.
Även regelverket stramades upp och utnämningarna är nu färre.
Lindvalls kaffe, som redan 1953 blev hovleverantör, klarade den granskningen.
Tärnsjö garveri ansökte för några år sedan och klarade kungens granskning och fick klartecken att kalla sig kunglig hovleverantör och fästa det kungliga emblemet på sina produkter.
– Man kan säga att vi gärna ser att det finns en knorr av hantverk och traditioner hos de företag som blir hovleverantörer, förklarar Jan Lindman.
Lanseringen av kaffet pågår nu för fullt.
Tio ton eller 22 000 paket av kaffet har redan skickats ut till olika livsmedelsbutiker.
– Vad kul, det kände jag inte riktigt till, säger Jan Lindman.
Drottning Silvias tysk-brasilianska ursprung gör att det svenska kungahuset är hett i Tyskland.
– Vi har ju en liten export. Är det någon gång vi borde satsa ännu mera på export till Tyskland så är det nu, säger Ulf Lindvall.