Kusinerna, båda från Uppsala, har som ett av elva företag blivit antagna till UIC:s (Uppsala innovation centre) business startup-program som pågår i tre månader. Målet med utbildningen är att de antagna ska gå från affärsidé till kund på tre månader.
Ted Massoud och Adham Mikari företagsidé, kallad MyMechanic, går ut på att bilmekanikern ska komma ut till kunden i stället för att kunden ska komma in till bilverkstaden med sitt fordon.
– Vi vill ansluta bilverkstäder och sedan förmedla dem till kunder via en hemsida eller en app, ungefär som Uber. Med vår tjänst ska kunden slippa väntetider i verkstaden för en felsökning och i stället ska mekanikerna komma ut direkt till ett fast pris, säger Adham Mikari.
Hur kom ni på idén?
– Både jag och Ted har ägt bilar, och när bilarna började krångla tyckte vi att det borde finnas något annat sätt än att åka in till verkstaden. Och när vi tittade upp det här upptäckte vi att en sådan här tjänst saknades i bilverkstadsbranschen.
Vad har ni får mål med företaget?
– Vår dröm är att det här ska kunna användas nationellt.
Under hösten har även åtta företag blivit antagna till UIC:s business build-program, som vänder sig till redan etablerade bolag som vill fortsätta utvecklas. Bland de företagen märks bland annat Messob foods, som tidningen tidigare skrivit om. Messob foods utvecklar bland annat frukostprodukter med grynet teff, som är vanligt i östra Afrika.