Tidningen har tidigare uppmärksammat Uppsalaentreprenören Lin Kowalska som har startat klädbytar-appen Popswap. Det är hennes företag tillsammans med branschorganisationen Swedish Fashion Council som har dragit igång Fashion Goals Academy som nu lanseras runt om i landet. Utbildningen handlar om att upplysa om modebranschens miljöpåverkan och att det finns andra sätt än att köpa nya kläder för att hålla sin garderob moderiktig.
– Fashion Goals Academy är en kostnadsfri serie digitala föreläsningar med digitala verktyg från mode- och miljöexperter, influencers och profiler inom området. Genom att lansera Fashion Goals Academy vill Popswap och Swedish Fashion Council sprida inspiration riktad till gymnasieungdomar, säger Lin Kowalska i ett pressmeddelande.
Hittills har NTI-gymnasiet, Celsiusskolan, Thoren Business School och Drottning Blankas Gymnasium i Uppsala anslutit sig till utbildningen.
– Jag tycker att Fashion Goals Academy verkar mycket intressant eftersom eleverna får lära sig om hållbarhet i klädindustrin, om entreprenörskap och hur man kan jobba i modevärlden, säger Eva Reichberg, lärare på NTI-gymnasiet, i pressmeddelandet.
Deltar i utbildningen, som består av 12 kostnadsfria föreläsningar, gör bland annat Kristina Tjäder, grundare av Dagmar, Lisa Pettersson, modechef på Damernas Värld, Anna Winck, modeinfluencer och Lin Kowalska, vd Popswap.