Det är betalnings- och bankföretaget Klarna som har gjort en sammanställning över svenskarnas nätköp under Black Friday.
– När veckan summeras kan vi konstatera att Black Friday fortsätter växa och fortfarande är ohotad som årets i särklass största shoppingdag, säger Klarnas expert på konsumentbeteende, Viveka Söderbäck i ett pressmeddelande.
I Uppsala län ökade e-handelsförsäljningen med 14 procent jämfört med Black Friday förra året, vilket även var rikssnittet. Kommunmässigt skilde det sig dock en hel del. Störst ökning skedde i Uppsala kommun med 22 procent följt av Enköping (15 procent), Östhammar (10 procent) och Knivsta (3 procent). I Heby och Tierp ökade e-handelsförsäljningen med 1 procent. En kommun som tappade var Älvkarleby kommun där e-handelsförsäljningen minskade med 1 procent jämfört med förra året.
– Black Friday vänder upp och ned på hur e-handeln ser ut under en vanlig dag, och man skulle till och med kunna säga att det har blivit folkligt att handla just den här dagen, fortsätter Viveka Söderbäck i pressmeddelandet.
Flera e-handelsbutiker har även haft reor under hela veckan under namnet Black Week, vilket gjorde att även veckan som helhet ökade kraftigt i försäljning. I riket ökade e-handelsförsäljningen med 30 procent jämfört med förra året. De kategorier av produkter som ökade mest i försäljning var mode och skönhet med 18 procent följt av elektronik med 17 procent.
Klarna uppges hantera omkring hälften av alla av e-handelstransaktioner inom svensk e-handel.