Till skillnad mot förra året, då galaventet arrangerades på Katalin, handlar det i år om ett digitalt upplägg som kommer att sändas från Reginateatern 17 mars. Den pandeminanpassade galan kommer att ledas av den Gottsundabördiga skådespelaren Carlos Romero Cruz och dragpersonan Carnita Molida som nyligen utsågs till Årets Drag på QX Gaygala.
– Det är viktigt att uppmärksamma Uppsalas breda kommunikationskompetens. Årets event blir en hyllning till de kreativa och drivna personerna som finns i Uppsala och skapar samhällsnytta. Vi vill lyfta fram goda exempel samt inspireras och lära av varandra, säger arrangören Marknadsföreningen i Uppsalas ordförande, Åsa Thulin, i ett pressmeddelande.
Sammanlagt handlar det om nio olika priskategorier med vardera tre till fyra finalister där bland annat vinnarna som årets marknadsförare, årets nykomling, årets hållbara och årets kampanj ska utses. Sammanlagt har Marknadsföreningen i Uppsala i år fått in omkring 60 bidrag. Det är en minskning från förra året då 80 bidrag nominerades.
De som i år har fått med flest finalister är Uppsalabyrån Matador med sju vinstchanser i sex olika kategorier följt av Zellout med fem och GO Adventure med fyra.
– Ett evenemang som Guld-M visar Uppsalaborna hur resultatet av god marknadsföring kan lyfta platsen Uppsala. Tillsammans kan vi vara väldigt stolta, fortsätter Åsa Thulin.
En lista med samtliga finalister finns på unt.se.