Det tar lite tid att få på sig alla ytterkläder igen inför eftermiddagens pass. Det är minusgrader och snö på parkeringsplatsen utanför Teslas verkstad i Fyrislund, och det krävs många lager för att kunna stå still där i flera timmar.
För Per Malmsten är det tolfte gången sedan strejken drog igång som han tar på sig västen med texten "konflikt" på baksidan. Det har gått en månad sedan IF Metall inledde sin strejk vid verkstaden i Uppsala och de andra verkstäderna som finns i Sverige, efter fem år av förhandlingar för att få Tesla att teckna kollektivavtal. Men företaget har vägrat.
För Per Malmsten var det självklart att vara med och stötta.
– Jag tycker att det är det viktigaste vi har. Om det kommer ett företag som säger att de inte vill ha den svenska modellen så måste vi agera. Släpp allt annat, det här måste vi ta, säger han.
Tanken och syftet med att stå där är framför allt att informera kunder och de som servar bilarna, och visa att det pågår en konflikt. Per Malmsten räknar med att stå utanför verkstaden minst en dag nästan varenda vecka så länge strejken pågår.
– Det är rätt tufft. I måndags var det minus sju och en halv grader och blåste. Då är man rätt kall, säger han.
Men han upplever att stödet för det de gör är stort. Många stannar och pratar med dem, berättar han.
– Jag har inte pratat med någon än som inte har stöttat oss. Det är roligt. Flera säger också att de funderar på andra bilmärken. På hela den här tiden har jag varit med om en som har gjort tumme ner.
På Teslaverkstaden i Uppsala har drygt hälften av de anställda gått ut i strejk, enligt Peter Lydell som är ombudsman för IF Metall i Uppsala. Han säger att produktionen är igång, men att det märks att den blir mindre och mindre. Det som pågår i verkstäderna är något historiskt, menar han.
– Det som gjort att det blivit så många sympatiåtgärder är att Tesla pysslar med någonting som är unikt. Vi vet att det kommer in personer med taxibilar och som man flyttar från andra orter, och det är strejkbryteri. Det har inte hänt sedan 30-talet.
Bland annat har fackförbunden Seko och ST lagt varsel mot Tesla, genom en postblockad som lett till att bilarna inte får några svenska registreringsskyltar levererade till sig. Tesla valde då att stämma Postnord och staten genom Transportstyrelsen – och häromdagen stod det klart att de fick rätt.
Att Tesla nu börjat prova flera konfliktåtgärder i domstol tyder på att konflikten kommer hålla på ett bra tag till, menar Peter Lydell.
– Vi får se in i januari vad som kan hända, och januari kommer nog kanske inte heller räcka. Det är svårt att bedöma tidsmässigt, men det får ta den tid det tar.
Tesla hänvisar till sin presskontakt för en kommentar om uppgifterna om strejkbryteri, men kommunikationschefen Maria Lantz skriver i ett sms till UNT att Tesla inte har någon kommentar.
För en vecka sedan uttalade sig Teslas vd Elon Musk för första gången om strejken i Sverige. "Det här är galenskap", skrev han i en kommentar till ett inlägg på X, tidigare Twitter.
Under perioden december 2022 till november 2023 nyregistrerades 20 184 fordon från Tesla i Sverige, vilket motsvarar runt 6 procent av alla nyregistrerade bilar under perioden, enligt siffror från Transportstyrelsen.