Medan den fysiska handeln går på knäna under coronapandemin blomstrar den svenska e-handeln. Adlibris som har sitt lager i Morgongåva har slagit flera försäljningsrekord sedan pandemins intåg i våras. Höjdpunkten kom i augusti då Adlibris sålde nästan hälften av alla fysiska böcker i Sverige. För att klara av julhandeln kommer Adlibris anställa 400 extra personer.
— Vi har en direkt korrelation mellan hårda restriktioner och en ökad försäljning. Totalt har vi sett en ökning på mellan 30-40 procent sedan i våras och det har skett en ytterligare ökning sedan de hårdare restriktionerna i oktober, säger Jonas Karlén, vd på Adlibris.
Men under hösten har Adlibris fått en ny konkurrent då jätteföretaget Amazon, med ett börsvärde på 1 650 miljarder dollar, lanserade sig i Sverige. Enligt Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet, finns det en risk att Amazon tar över mer än 50 procent av den svenska E-handelsmarknaden.
Men Jonas Karlén ser inte Amazons intåg som någon dödsstöt.
— Jag tycker det är väldigt skönt att de äntligen har kommit igång. I tio års tid har det skrivits spaltkilometer av spekulationer kring när de ska lansera. Nu är de äntligen här och då får vi se vad de har att erbjuda, säger han.
Jonas Karlén tror förvisso att Amazon kommer bli en av de största konkurrenterna. Men han tror att den nya konkurrenssituationen snarare kan innebära något positivt för svenska bolag.
—Jag har tidigare jobbat på Viaplay och det var samma diskussion när Netflix kom till Sverige. I det fallet gjorde Netflix streaming ännu mer populärt och de riktigt duktiga företagen kunde hänga med och ta del av den ökade marknaden som Netflix förde med sig. Så om man är på tårna nu kan man dra nytta av att det kommer bli ännu mer e-handel framöver.
Finns det möjlighet att Adlibris inleder någon typ av samarbete med Amazon?
— Just nu är det inte aktuellt då de villkor som Amazon erbjuder för ett sådant samarbete inte är tillräckligt attraktiva, men vi får se vad framtiden för med sig.
Vad är det viktigaste för er när ni ska möta den här nya konkurrenten?
— Till att börja med ska vi inte fokusera för mycket på Amazon. Vi måste fortsätta inspirera våra kunder och fokusera på våra styrkor och det som har lett oss till den ledande positionen vi har i dag och det ska vi jobba med för att bli ännu bättre och vassare även i fortsättningen.