Affärsidén: De vill utveckla slöjor till sjukvården

De vill utveckla dagens slöjor och skapa bättre förutsättningar för muslimska kvinnor som arbetar i sjukvården: "Vår slöja bygger på undersökningar om vad kunden vill ha", säger Jakob Ali hos UF-företaget Commoditas.

Kvartetten Jakob Ali, Abdullani Ahmed, Tahira Moradi och Hawa Mohamed som går på Ellen Fries-gymnasiet i Uppsala startade sitt UF-företag Commoditas som ska ta fram och sälja slöjor till muslimska kvinnor i arbetslivet.

Kvartetten Jakob Ali, Abdullani Ahmed, Tahira Moradi och Hawa Mohamed som går på Ellen Fries-gymnasiet i Uppsala startade sitt UF-företag Commoditas som ska ta fram och sälja slöjor till muslimska kvinnor i arbetslivet.

Foto: Kjell Sjöberg

Ekonomi2023-02-05 17:00

Det var i september förra året som Jakob Ali, Abdullani Ahmed, Tahira Moradi och Hawa Mohamed som går på Ellen Fries-gymnasiet i Uppsala startade sitt UF-företag Commoditas. 

Deras affärsidé är att tillverka och sälja slöjor till bland annat muslimska kvinnor som arbetar inom sjukvården.

– De slöjor som tillhandahålls i dag till de som arbetar inom vården är inte tillräckligt bra, förklarar Hawa Mohamed.

undefined
Kvartetten i UF Commoditas går på Ellen Fries-gymnasiet. De hoppas kunna arbeta med företaget även efter gymnasiet.

De berättar att de själva och deras anhöriga berättat och haft synpunkter på de slöjor eller huvuddukar, som vården väljer att kalla dem.

– Vi har bland annat gjort en marknadsundersökning där vi har intervjuat människor som använt de slöjor som vården erbjuder när man arbetar där. Många tycker inte att de är tillräckligt bra, förklarar Abdullani Ahmed.

Vad är inte tillräckligt bra?

– De är trånga och klämmer mot halsen och så finns det inga öppningar för öronen – det skapar problem när man ska ta på sig glasögon eller annat, redogör Abdullani Ahmed.

Utifrån resultaten som de fick fram började de fundera på hur de skulle vilja ha en slöja som fungerar bra. 

En prototyp är nu framtagen med hjälp av en lokal skräddare och ett företag som de köpt in tyg ifrån.

– Slöjan har öppningar för öronen och är lite lösare vid halsen, vilket gör den smidigare att använda när man arbetar. Den kan även tvättas i 60 grader, förklarar Jakob Ali.

Arbetet med företaget är nu i full gång. Marknadsföringen pågår på sociala medier och en hemsida finns på plats där de berättar om företaget och att de vill skapa en modern och smidig slöja som muslimska kvinnor ska kunna använda när de arbetar.

undefined
Så här ser prototypen av slöjan ut.

De berättar att de har börjat få beställningar på slöjan från privatpersoner.

– Tanken är att vi kommer att tillverka slöjor allt eftersom vi får beställningar, säger Abdullani Ahmed. 

Tahira Moradi förklarar att man vill arbeta lokalt och tillverka slöjorna i Uppsala.

– I stället för att beställa slöjorna från någon plats där vi inte har kontroll på hur tillverkningen går till vill vi vara lokala och ha kontroll.

Kvartetten förklarar att det finns de som dragit sig för att använda slöjorna som vården erbjuder.

– Det här kan skapa begränsningar när det gäller hur mycket man arbetar. Genom att erbjuda den här slöjan hoppas vi att ytterligare muslimska kvinnor kommer ut i arbetslivet. Det är positivt och bra för samhällsekonomin, menar Tahira Moradi.

De lyfter även fram en hygienaspekt. 

– Därför menar vi att det måste finnas tvättbara slöjor som man får på arbetsplatsen, säger Hawa Mohamed.

Region Uppsala förklarar att slöjan i dag inte ingår i arbetsuniformen, men att alla som vill får en som de kan använda i arbetet.

Commoditas-UF hoppas också att kunna locka Region Uppsala liksom andra aktörer att köpa deras slöjor. 

Tommie Sagström arbetar som Serviceförvaltare på Region Uppsala med frågor som rör avfall och textilier. Han berättar att Region Uppsala hyr i stort sett alla kläder liksom tvättbara huvuddukar, som används inom vården i dag, av ett externt företag.

– Mitt råd till det här företaget är att kontakta företagen Textilia och Elis som är de två stora aktörerna som arbetar med detta och be att få komma dit och visa upp sin produkt och nå ut på marknaden, förklarar Tommie Sagström.

Företag på skoltid

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som bland annat ger ungdomar på gymnasiet möjligheten att driva egna företag under ett läsår.

Under läsåret får man med hjälp av rådgivare möjligheten att ta fram affärsplaner, arbeta med produktutveckling och design och ta fram prototyper och produkter. Vidare får man arbeta med marknadsföring och delta på mässor för att vissa upp sina produkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!