Det var sommaren 2019 som kompisarna Albin Ljudén, 20 år, och Victor Olsmats, 19 år, grundade Bivaxfabriken genom att delta i ungdomsprojektet Rookie Startup.
– Vi ville testa vår e-handelsidé under tre veckor. Sedan gick det bra och vi började få in beställningar och bestämde oss för att fortsätta, säger Albin Ljudén som numera är vd på Bivaxfabriken medan Victor Olsmats är vice vd och styrelseordförande.
Därefter fortsatte Uppsaladuon driva sitt koncept genom Ung företagsamhet, UF. Som tidningen tidigare har rapporterat vann de våren 2020 totalklassen på den lokala UF-galan och slutade sedan tvåa i riksfinalen.
– Vi blev förvånade över alla priser. Det hade vi inte räknat med, fortsätter Albin Ljudén.
Sedan dess har allt accelererat. Redan ett år efter starten hade Bivaxfabriken omsatt sin första miljon. I år har tillväxten fortsatt i ett rasande tempo där verksamheten numera bedrivs i aktiebolagsform. Målet i år är en omsättning på runt 10 miljoner kronor.
– Vi har haft en bra inledning på året och hoppas på en stark försäljning under hösten och julhandeln och nå målet, säger Albin Ljudén.
Affärsidén är att sälja olika typer av bivaxdukar, som är baserade på lokala råvaror. Produkterna kan exempelvis användas som ett mer hållbart alternativ i stället för plastfolie vid paketering och förvaring av mat. Bivaxdukarna säljs både på den egna hemsidan samt av ett flertal återförsäljare runt om i landet.
– Våra återanvändningsbara vaxdukar räcker upp till ett år. Vi har lagt ned mycket tid på att ta fram en högkvalitativ produkt som har gjort att vi har flera återkommande kunder. I nuläget har runt 15 000 personer köpt bivaxdukar av oss.
Till en början bedrevs verksamheten i Albin Ljudéns familjs källare och i Victor Olsmats familjs garage, men sedan i höstas har företaget flyttat in i permanenta lokaler i Boländerna. För närvarande är det 16 personer som jobbar till och från på Bivaxfabriken. Under sommaren har företaget tagit hjälp av elever från Lundellska skolan som har fått sommarjobb på företaget.
– Vi frågade vår gamla lärare om det fanns intresse från några av eleverna på skolan och då gav vi åtta av dem jobb hos oss, säger Albin Ljudén.
Hur ser visionen ut framöver?
– Vi vill få ut våra produkter i så många hushåll som möjligt runt om i Europa och bli störst på det här.