De går starkt i coronakrisen – köper konkurrenter

Uppsalaföretaget Kitchentime köper två konkurrenter under coronakrisen. ”Ett naturligt steg för oss”, säger vd Joel Falck.

Anton Malmberg och Joel Falck är grundare av Uppsalaföretaget Kitchentime som säljer produkter för köket och hemmet på nätet.

Anton Malmberg och Joel Falck är grundare av Uppsalaföretaget Kitchentime som säljer produkter för köket och hemmet på nätet.

Foto: Pressbild

Ekonomi2020-06-09 20:49

Nätbutikerna det handlar om är Kökets Favoriter och finlandsbaserade Makujakauppa, som båda har ägts av Adlibris. Liksom Kitchentime är de verksamma inom nätförsäljning av produkter för köket och hemmet.

– Vi känner oss redo att öka volymerna, därför har vi köpt de här nätbutikerna, säger Joel Falck.

Under 2018 var Kitchentime det företag som växte mest inom e-handel i Sverige då de gick från 104,6 till 202,4 miljoner kronor i omsättning.

Förra året avtog dock tillväxten och stannade på omkring 200 miljoner kronor. 

– Det var ett omställningsår. Vi har jobbat hårt med att öka lönsamheten och tagit bort en hel del produkter som inte klarat våra lönsamhetsmål, säger Joel Falck.

Början av 2020 har omsättningen ökat igen, i maj med omkring 100 procent. Framöver väntas den öka ytterligare i och med köpet av Kökets Favoriter och Makujakauppa som tillsammans omsatte omkring 50 miljoner kronor förra året.

– Vi kan nyttja en hel del synergieffekter i och med vi kan lägga på det här utan att egentligen behöva öka vår kostnadsbas, säger Joel Falck.

Hur har ni påverkats av coronakrisen?

– Vi har faktiskt gynnats av den eftersom fler har valt att handla på nätet och att man är hemma mer och lagar mer mat.

Kökets Favoriter, som haft sitt lager i Morgongåva, kommer nu att flytta det till Kitchentimes högautomatiserade lager i Eskilstuna. Kitchentime, grundat 2013, har i nuläget omkring 40 anställda, varav cirka 25 är stationerade på huvudkontoret i Uppsala.

Karta: KitchenTime
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!