Det var i augusti förra året som den finska aktivitets- och äventyrskedjan Super Park slog upp portarna i Boländerna. Anläggningen var deras första i Sverige och förväntningarna var höga.
– Staden har ett fantastiskt läge och ett stort upptagningsområde, sa Super Park:s svenska vd Roger Enlund då.
Ett år senare låter det annorlunda.
– Tyvärr har vi inte nått en hållbar nivå. Det har inte varit så många besökare som vi hade hoppats på, säger Roger Enlund.
Vad har det berott på?
– Vi har våra egna tolkningar, men Uppsala är en marknad som ligger nära Stockholm vilket påverkar vår bransch. I själva Uppsala finns det många aktörer som erbjuder tjänster för barnfamiljer, barn och ungdomar. Marknaden var mer mättad än vad vi hade räknat med.
29 september är sista dagen som anläggningen håller öppet. Super Park har bland annat ett äventyrsland, spelhall och en trampolin- och skateboardpark.
Sammanlagt har Super Park haft omkring 25 000 besökare i Uppsala. Anläggningen var den enda i Sverige. I Finland har bolaget elva anläggningar.
– Vi kommer att fortsätta satsa på Asien där marknaden växer. Det som är synd med Uppsala är att de gäster som har besökt oss har varit nöjda och positiva, men volymerna har inte varit tillräckligt höga för vår verksamhet, säger Roger Enlund.
Hur stora volymer hade ni räknat med?
– Det vill jag inte kommentera mer än att det ligger så pass långt borta att vi inte såg något annat alternativ än att stänga.