Det här visar det senaste Cityindex som tagits fram av Fastighetsägarna och HUI Research.
Detaljhandeln (exklusive e-handeln) i Uppsala kommun ökade dock under 2018 med 2,6 procent, vilket var högre än riket som helhet som hade 1,8 procents tillväxt. Men i stadskärnan backade försäljningen med 0,9 procent jämfört med året innan.
– Trenden är densamma som för övriga städer i Sverige, säger Peter Sörman som är näringspolitisk chef för Fastighetsägarna Mittnord.
Vissa segment går dock bättre än andra i Uppsalas stadskärna. Dagligvaruhandeln (där livsmedelsbutikerna ingår) har ökat omsättningen med 1,7 procent jämfört med 2017 (rikssnitt 3,6 procent).
Sämre har det gått för sällanköpshandeln som backar med 2,4 procent jämfört med rikssnittet som är på plus 1,9 procent. I den kategorin sticker klädhandeln ut extra mycket i Uppsalas stadskärna då den tappat hela 8,4 procent i omsättning. I den här kategorien går hem och fritid mot strömmen med plus 1,8 procent.
Anmärkningsvärt är att restaurangbranschen i stadskärnan också har haft ett tufft år och backar med 1,3 procent i omsättning jämfört med 2017. Rikssnittet har en ökning med 2,9 procent.
Lisa Thörn, som är vd för Uppsala Citysamverkan, tar trots den negativa statistiken uppgifterna med viss ro inför framtiden.
– Det finns förklaringar till nedgången. Att den har blivit så stor för klädhandeln beror bland annat på att H&M var stängt för renovering under en tid samt att det pågår en omstrukturering i handeln. När det gäller restaurangerna har flera lokaler bytt koncept och ägare, vilket har gjort att lokalerna stått tomma en tid för ombyggnad, säger hon.
Värt att notera är annars att antal butiksenheter ökade med sju under 2018 i Uppsalas stadskärna. Största ökning finns i kategorin kommersiell service med 11 nya verksamheter. Störst minskning skedde i klädhandeln med två enheter.
Tittar man till konkurrensen i detaljhandeln mellan stadskärnan och externhandeln (där Gränbystaden och Bolandcity ingår) ökade den senare kategorins marknadsandel av den totala omsättningen i kommunen med 1,8 procent under 2018, medan stadskärnan tappade 0,8 procent. Övrig fysisk handel tappade 1,1 procent. Totalt står externhandeln för 61 procent av detaljhandeln i Uppsala kommun, stadskärnan för 19 procent och övrig fysisk handel för 20 procent.