När Kantar Sifo på uppdrag av Postnord gjort en undersökning av försäljningen under Black Week, avseende både nät- och fysisk handel, är en av slutsatserna att försäljningen i fasta priser ökat med 11 procent i år jämfört med förra året. Slutsumman blev shopping för 9,3 miljarder kronor som helhet i landet.
Även betaltjänsteföretaget Klarna har gjort mätningar som visar att näthandeln under årets Black Week ökade med 4 procent jämfört med 2021.
Både Klarna och Kantar Sifo menar att det framförallt är prisnivån som påverkat konsumtionen.
– Svenska konsumenter är mer prismedvetna än någonsin. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Week för att spara pengar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.
– Vidare uppger ungefär varannan att de tänkt handla mer online under veckan jämfört med förra året – de främsta anledningarna till varför man föredrar att handla på nätet är i sin tur bättre priser och att det är lättare att jämföra priser på nätet, fortsätter Lindahl.
Enligt Kantar Sifo handlade 48 procent av alla svenskar någonting under Black Week.
Anna-Carin Nordvall – forskare och lektor i företagsekonomi med inriktning mot bland annat konsumentbeteende vid Uppsala universitet – är inte förvånad. Men hon menar att det finns en annan faktor som påverkat försäljningen.
– Vi har precis kommit ut ur en pandemi där konsumtion och restaurangbesök fått stå tillbaka. Nu känner nog många att de vill unna sig olika saker trots att vi har ett tufft ekonomiskt läge i omvärlden. Det är lite av hedonisk konsumtion vi ser här, förklarar Anna-Carin Nordvall.
Shopping som njutning och nöje snarare än för nytta alltså, och hon menar att Black Week även har en psykologisk effekt och påverkar människor.
– Man ser att andra shoppar, då vill man inte vara sämre själv. För en del kan det dock bli till priset av att man får göra uppoffringar och stryka en del andra saker man tänkt köpa till jul för att få ihop sin ekonomi på ett bra sätt, säger Anna-Carin Nordvall.
Erik Öberg, nationalekonom vid Uppsala universitet, forskar kring mätningar av konsumtionsmönster. Han konstaterar att trenden är tydlig i dag och det är att konsumtionen just nu sjunker.
– Man kan nog säga att den ökade konsumtionen i samband med Black Week-handeln är en isolerad företeelse i det här sammanhanget, menar Erik Öberg.
Enligt Klarna stod kvinnorna för cirka 60 procent av köpen där kläder, skor, elektronik och skönhetsprodukter var de mest populära. De konsumenter som brukar kallas millennials (25 till 40 år) handlade mest och stod för 43 procent av alla köp på nätet.
Av de som shoppade gjorde 54 procent sina inköp via nätet medan 46 procent valde butiken. Butikssiffran är en förbättring och en återgång till den nivå som var innan pandemin.
– Undersökningen bekräftar det flera butiksägare menar: att allt flera kunder hittat tillbaka till handeln i city, vilket är bra, menar Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
Uppsala Citysamverkan mäter regelbundet besöksströmmarna på sex olika platser och 14 olika riktningar i stadskärnan. Den mätning som gjordes på Black Friday visar att besökarna börjat återvända till Uppsala.
– Då var det 264 684 personer som besökte stadskärnan i Uppsala. Det är en förbättring jämfört med förra året och nästan en återgång till den nivå vi hade 2019 innan pandemin. Det innebär sannolikt även en ännu bättre försäljning hos butikerna.
Intresseorganisationen Sveriges Konsumenter anser att starka och kunniga konsumenter är en förutsättning för en fungerande marknad med hållbar utveckling i fokus.
Där ser generalsekreteraren Jan Bertoft med oro på försäljningen.
– Vi lever i en tuff tid med inflation och höga räntor där återhållsamhet borde råda. Då kan man fråga sig hur den här konsumtionen skett? Är det med lånade pengar? frågar sig Jan Bertoft.
Vad tror du detta beror på?
– Det kan nog handla om att man vill unna sig den där TV:n som man funderat på att köpa tidigare som nu kostar mindre. Men konsumtionen kan också handla om tröstshopping i en tuff tid, säger Jan Bertoft.
I Kantar Sifos undersökning finns indikationer på fortsatt hög försäljning inför jul.
– Om det blir så kan man fråga sig på vilket sätt människor kommer att finansiera sina köp, säger Jan Bertoft.