NÀr Kantar Sifo pÄ uppdrag av Postnord gjort en undersökning av försÀljningen under Black Week, avseende bÄde nÀt- och fysisk handel, Àr en av slutsatserna att försÀljningen i fasta priser ökat med 11 procent i Är jÀmfört med förra Äret. Slutsumman blev shopping för 9,3 miljarder kronor som helhet i landet.
Ăven betaltjĂ€nsteföretaget Klarna har gjort mĂ€tningar som visar att nĂ€thandeln under Ă„rets Black Week ökade med 4 procent jĂ€mfört med 2021.
BÄde Klarna och Kantar Sifo menar att det framförallt Àr prisnivÄn som pÄverkat konsumtionen.
â Svenska konsumenter Ă€r mer prismedvetna Ă€n nĂ„gonsin. VĂ„r undersökning visar att mĂ„nga planerat att genomföra större delar av Ă„rets julklappshandel under Black Week för att spara pengar, sĂ€ger Carl Lindahl, Klarnas expert pĂ„ konsumentbeteende.
â Vidare uppger ungefĂ€r varannan att de tĂ€nkt handla mer online under veckan jĂ€mfört med förra Ă„ret â de frĂ€msta anledningarna till varför man föredrar att handla pĂ„ nĂ€tet Ă€r i sin tur bĂ€ttre priser och att det Ă€r lĂ€ttare att jĂ€mföra priser pĂ„ nĂ€tet, fortsĂ€tter Lindahl.
Enligt Kantar Sifo handlade 48 procent av alla svenskar nÄgonting under Black Week.
Anna-Carin Nordvall â forskare och lektor i företagsekonomi med inriktning mot bland annat konsumentbeteende vid Uppsala universitet â Ă€r inte förvĂ„nad. Men hon menar att det finns en annan faktor som pĂ„verkat försĂ€ljningen.
â Vi har precis kommit ut ur en pandemi dĂ€r konsumtion och restaurangbesök fĂ„tt stĂ„ tillbaka. Nu kĂ€nner nog mĂ„nga att de vill unna sig olika saker trots att vi har ett tufft ekonomiskt lĂ€ge i omvĂ€rlden. Det Ă€r lite av hedonisk konsumtion vi ser hĂ€r, förklarar Anna-Carin Nordvall.
Shopping som njutning och nöje snarare Àn för nytta alltsÄ, och hon menar att Black Week Àven har en psykologisk effekt och pÄverkar mÀnniskor.
â Man ser att andra shoppar, dĂ„ vill man inte vara sĂ€mre sjĂ€lv. För en del kan det dock bli till priset av att man fĂ„r göra uppoffringar och stryka en del andra saker man tĂ€nkt köpa till jul för att fĂ„ ihop sin ekonomi pĂ„ ett bra sĂ€tt, sĂ€ger Anna-Carin Nordvall.
Erik Ăberg, nationalekonom vid Uppsala universitet, forskar kring mĂ€tningar av konsumtionsmönster. Han konstaterar att trenden Ă€r tydlig i dag och det Ă€r att konsumtionen just nu sjunker.
â Man kan nog sĂ€ga att den ökade konsumtionen i samband med Black Week-handeln Ă€r en isolerad företeelse i det hĂ€r sammanhanget, menar Erik Ăberg.
Enligt Klarna stod kvinnorna för cirka 60 procent av köpen dÀr klÀder, skor, elektronik och skönhetsprodukter var de mest populÀra. De konsumenter som brukar kallas millennials (25 till 40 Är) handlade mest och stod för 43 procent av alla köp pÄ nÀtet.
Av de som shoppade gjorde 54 procent sina inköp via nÀtet medan 46 procent valde butiken. Butikssiffran Àr en förbÀttring och en ÄtergÄng till den nivÄ som var innan pandemin.
â Undersökningen bekrĂ€ftar det flera butiksĂ€gare menar: att allt flera kunder hittat tillbaka till handeln i city, vilket Ă€r bra, menar Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
Uppsala Citysamverkan mÀter regelbundet besöksströmmarna pÄ sex olika platser och 14 olika riktningar i stadskÀrnan. Den mÀtning som gjordes pÄ Black Friday visar att besökarna börjat ÄtervÀnda till Uppsala.
â DĂ„ var det 264 684 personer som besökte stadskĂ€rnan i Uppsala. Det Ă€r en förbĂ€ttring jĂ€mfört med förra Ă„ret och nĂ€stan en Ă„tergĂ„ng till den nivĂ„ vi hade 2019 innan pandemin. Det innebĂ€r sannolikt Ă€ven en Ă€nnu bĂ€ttre försĂ€ljning hos butikerna.
Intresseorganisationen Sveriges Konsumenter anser att starka och kunniga konsumenter Àr en förutsÀttning för en fungerande marknad med hÄllbar utveckling i fokus.
DÀr ser generalsekreteraren Jan Bertoft med oro pÄ försÀljningen.
â Vi lever i en tuff tid med inflation och höga rĂ€ntor dĂ€r Ă„terhĂ„llsamhet borde rĂ„da. DĂ„ kan man frĂ„ga sig hur den hĂ€r konsumtionen skett? Ăr det med lĂ„nade pengar? frĂ„gar sig Jan Bertoft.
Vad tror du detta beror pÄ?
â Det kan nog handla om att man vill unna sig den dĂ€r TV:n som man funderat pĂ„ att köpa tidigare som nu kostar mindre. Men konsumtionen kan ocksĂ„ handla om tröstshopping i en tuff tid, sĂ€ger Jan Bertoft.
I Kantar Sifos undersökning finns indikationer pÄ fortsatt hög försÀljning inför jul.
â Om det blir sĂ„ kan man frĂ„ga sig pĂ„ vilket sĂ€tt mĂ€nniskor kommer att finansiera sina köp, sĂ€ger Jan Bertoft.