Sammanlagt handlar det om 32 finalister i åtta kategorier, där bland annat Årets Byrå, Årets Cajsa Warg, Årets Design och Årets Kampanj ska utses. Finalisterna har valts bland de omkring 80 bidrag som har lämnats in. För att kunna delta ska man vara en aktör med verksamhet i Uppsala som har stått för en kommunikations- och marknadsföringsinsats under det gångna året.
En ny kategori är Årets hållbara som delas ut till de som haft fokus på någon annan eller som har velat göra världen lite bättre. De nominerade i den här kategorin är: Ica Torgkassen Hållbarhetskampanj (byrå: Komson), Käppalaförbundet Hållbarhetskampanj (byrå: Matador kommunikation), Tystna inte (beställare Brottsoffermyndigheten, byrå: Matador kommunikation) och EkoGo! (beställare Ekomatcentrum, byrå: Matador kommunikation).
– Vi ser ständigt över våra kategorier och vi vill att kriterierna för Guld-M:et ska vara relevanta och tidsenliga. Det kändes självklart att ha med en kategori där budskapet och målsättningen för insatsen ska visa på hållbarhet utifrån en eller flera av de tre hållbarhetsperspektiven, säger Marknadsföreningen i Uppsalas ordförande, Åsa Thulin, i ett pressmeddelande.
Guld-M arrangeras av Marknadsföreningen i Uppsala. Enligt föreningen är syftet med eventet, som hålls på Katalin 12 mars, bland annat att visa Uppsalaborna hur resultatet av god marknadsföring kan lyfta Uppsala.