Citykärnan tömdes – men nu ska kunderna tillbaka

Butikskunderna och restauranggästerna är på väg tillbaka. Men fler behöver förstå betydelsen av ett levande centrum och vilken betydelse deras konsumtion har. Det är kärnan i en ny kampanj som ett 40-tal svenska städer deltar i.

En ny kampanj ska belysa hur viktig cityhandeln är. Ett 40-tal svenska städer deltar, däribland Uppsala.

En ny kampanj ska belysa hur viktig cityhandeln är. Ett 40-tal svenska städer deltar, däribland Uppsala.

Foto: Lars Johansson

Ekonomi2021-11-15 17:02

KÖPHÖSTEN

När coronapandemin slog som hårdast tömdes mer eller mindre citykärnan i Uppsala. Det blev goda tider för e-handeln när många valde att handla på nätet hemifrån i stället för i de lokala butikerna. 

Fjolåret innebar ett stort tapp för Uppsala cityhandel. När den årliga rapporten om handelns cityindex presenterades nyligen visade den en minskning av omsättningen med 18 procent under 2020. Ett tapp på nästan en femtedel av sin omsättning var då ändå bättre än den nedgång som cityhandeln fick uppleva i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Nu när den för handeln så viktiga julhandeln är i antågande rullas även en ny informationskampanj ut. Uppsala Citysamverkan har, tillsammans med liknande organisationer i ett 40-tal svenska städer, inlett en kampanj om hur konsumentens val påverkar stadskärnans och samhällets utveckling.

– Med lokal handel stannar pengarna kvar här. Handlar man lokalt genererar det både arbetstillfällen och skattepengar till Uppsala, pengar som kan användas till utvecklingen av samhället samtidigt som vi får behålla ett levande centrum som man kan känna sig trygg att röra sig i, förklarar Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.

Kampanjen "Ingen puls utan din"– eller upplysningsmanifestet som man kallar det – rullades ut i sociala medier för några dagar sedan för att belysa hur viktig närvaron av bland annat butiker och restauranger är i stadskärnan.

– Konsumenten måste förstå sin egen betydelse och konsekvenserna av sina egna val helt enkelt. Om man inte besöker stan blir det heller inga intäkter där. Därför vill vi även i våra kampanjfilmer visa vad som händer om ingen besökte centrum, säger Lisa Thörn.

Hur mår cityhandeln just nu?

– Cityhandeln mår ganska okej. Besöksflödena ökar och då ökar även köpen. I butiker och restauranger märker man att omsättningen ökar och det upplevs som hoppfullt, säger Lisa Thörn.

 Hur viktig är den närmaste perioden, med bland annat den kommande julhandeln?

 – Förra året blev julhandeln i centrum i princip inställd, så det är klart att den betyder mycket för många butiker. I år är julen viktigare än någonsin tror jag, och då menar jag inte enbart rent kommersiellt utan även socialt. Och jag tror personligen att det finns ett uppdämt behov hos många att få gå in i butiker och handla igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!