Ur askan och in i elden. Så har det känns för många Uppsalaföretag som tagit en svår ekonomisk smäll under pandemin för att sedan mötas av högre räntor, elpriser och en stigande inflation. Bara under juni månad har 29 företag i länet gått i konkurs.
UNT har besökt flera företag i centrala Uppsala för att ta tempen på det ekonomiska läget.
På Kafferummet Storken är det en stor glädje att kunderna kommit tillbaka efter pandemin, men samtidigt märker man att många förlorat aptiten.
– Vi ser en stor skillnad på vilken typ av inköp kunderna gör. Man köper inte lika mycket och väljer oftare de billigare alternativen. Innan pandemin var det vanligare att man slog på stort när man fikade, säger kaféets delägare Alexandra Salonikdis Sävås och fortsätter:
– Om alla bara kommer hit och tar en kopp kaffe så går man inte runt heller.
Hon beskriver samtidigt kaféets situation som hållbar, och det vill hon tacka sin pappa för, som också är delägare av företaget.
– Han har haft företaget sedan 89 och har redan varit med om flera olika kriser, både på 90-talet och finanskrisen. Men av alla kriser så var corona den värsta, då försvann verkligen kunderna.
Även om situationen sett ljusare ut efter pandemin menar hon att många i branschen skulle vara i behov av ett andrum.
– Man blir ju orolig när det bara kommer hinder efter hinder hela tiden. Det finns många fortsatta faktorer framöver som ingen har svar på hur det kommer bli. Kommer inflationen fortsätta stiga? Hur kommer elpriserna se ut i vinter? Det man får göra är att parera detta så gott man kan.
På The English Bookshop är det fortsatt många kunder som laddar upp med böcker under somrarna, och enligt butiksägaren Jan Smedh har försäljningen i sommar till och med överträffat föregående års.
– Böcker är något som står sig bra i ekonomiska kriser. De räcker ju ganska länge och jag tror folk också tycker att det känns tryggt att läsa böcker, säger han.
Butikens utmaning är snarare att svenska kronan är svag för tillfället, då de importerar sina böcker från andra länder. I USA och Storbritannien där de köper in böckerna ifrån så har priset på böcker även stigit, berättar han.
Gör den ekonomiska situationen i världen att du känner oro som företagare?
– Situationen gör snarare att man blir viktigare att hålla koll på sina utgifter, säger Jan Smedh.
Eva Holmlund som äger klädbutiken Holmlunds flyttade sin butik till en mindre lokal för ett och ett halvt år sedan.Något som var nödvändigt av flera anledningar.
– Vi har flyttat från 800 kvadrat med otroligt stora kostnader till det här mycket mindre läget. Så på så sätt har vi lyckats dra ner på utgifterna. Dels flyttade vi för att lokalen var alldeles för stor och dels var det pandemin, säger hon.
Efter pandemiåren menar hon dock att affärerna har blomstrat igen.
– Det känns som att folk vill klä upp sig mer och tycker det är ännu viktigare att vara fina nu. Folk lyxar på mina varor i alla fall, sedan kanske det märks inom andra branscher att personer håller i pengarna.
Hon tror att det är något som aldrig kommer förändras – att människor gillar att se bra ut.
Så du känner ingen oro?
– Jo men självklart, butiker försvinner runt omkring hela tiden. Just nu känner jag mig trygg även om branschen är ganska utsatt.