Brist på krogpersonal: "Tvingas säga nej till gäster"

När pandemin slog till var det många inom restaurangbranschen som behövde säga upp sina anställda, som sedan gått vidare till andra jobb eller utbildning. Det har ställt till det när branschen behövt rekrytera på nytt. "Vi har behövt säga nej till gäster varje dag" säger Johanna Pettersson på Iberico.

Johanna Petterson är resturangchef på Iberico.

Johanna Petterson är resturangchef på Iberico.

Foto: Hannah Gustafsson

Ekonomi2021-08-15 19:30

Arbetsförmedlingen har i en kartläggning kommit fram till att hotell- och restaurangbranschen är en av dem som haft det tuffast under pandemin. I och med restriktionerna har restaurangägare behövt säga upp sin personal. Men när de lättats har det varit svårt att få tag i nya att anställa.

Iberico har just nu ganska gott om personal, men letar hela tiden efter fler för att kunna täcka schemat.

– Vi håller på att rekrytera i nuläget och det börjar äntligen gå framåt. Vi har hållit på ganska länge, vi började redan i våras. Nu är det augusti och vi har inte fått ihop schemat ordentligt, säger Johanna Pettersson, restaurangchef.

De började nästan från noll i och med pandemin och restriktioner.

– Vi hade lite personal kvar, men vi behövde tillsätta många tjänster till sommaren, både i disken och baren, säger hon.

Det främsta problemet för Iberico är att hitta kandidater som har tillräckligt med erfarenhet. I ställt har de fått tänka om och utbilda ny personal för att fylla luckorna.

undefined
Iberico har haft svårt att hitta personal.

– Utöver det har det varit ganska bekymmersamt när många i personalen med deltidsuppdrag kommer vara kvar eller inte eftersom de är inblandade i andra projekt eller står mellan två erbjudanden. Eftersom vi anställer många juniorer så är det dem som söker sig till studier. Så nu är det ett nytt problem att täcka. Vi behöver mer personal som ska kompensera för när studenterna försvinner, även om arbetsbördan är lättare på hösten, säger hon.

Utöver bristen på erfaren personal har även trycket på restaurangen ökat. 

– Vi har också haft fler gäster än någon tidigare sommar. Det har varit mer intensivt och det gör också att vi behöver utöka vårt team. Så det är en kombination som gör att processen varit ganska tung. Men den personal vi har i dag är fantastisk, säger Johanna Pettersson.

Det har gjort att de behövt begränsa antalet gäster i restaurangen för att hinna ge god service.

– Vi fick ganska tidigt i somras begränsa vårt bokningssystem och vi stängde ner möjligheten att boka inne. Vi har behövt säga nej till gäster varje dag, eller så får de komma tillbaka lite senare. Vi gör så mycket vi hinner med. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!