Elin Torstensson driver en mjölkgård i Östanå i Österbybruk. Hennes besättning med 28 kor producerar 180 000 liter ekologisk mjölk årligen, en stor del säljs till Arla.
Samtidigt som priserna på livsmedel rusat i höjden får hon mindre för den mjölk hon säljer till Arla. Sedan årsskiftet har priset per kilo mjölk sjunkit med 90 öre till 5,89.
– Det man skulle kunna förvänta sig är att den här prissänkningen ger en prissänkning för konsumenterna. Min uppfattning är att det inte blivit så, säger hon.
Enligt Ulf Mazur på Matpriskollen.se har Arlas mjölk inte rört sig upp eller ner i butikerna sedan början på året, med undantag för enstaka butiker.
Elin Torstensson menar att det lägre producentpriset slår hårt mot henne och påverkar lönsamheten.
– Jag har tur som har en verksamhet på gården med kött- och mjölkförsäljning, det påverkar min ekonomi positivt.
Hon tar ett exempel från början av 1980-talet när hennes pappa drev gården i Östanå. Då fick han 2,80 för ett kilo mjölk samtidigt som dieseln kostade 3,30 litern.
– I dag är det annorlunda. Dieseln ligger på 22 till 25 kronor och vi får knappa 6 kronor för mjölken. Det är en svår ekvation, lägg sedan till att även el och andra insatsvaror blivit dyrare.
Hos Arla konstaterar man att hög inflation, stigande räntor och en orolig omvärld gör konsumenterna mer prismedvetna än någonsin.
Sandra Eriksson, pressekreterare Arla Sverige, förklarar för UNT att det finns ett vinstkrav som säger att nettoresultat ska ligga på 2,8 till 3,2 procent av omsättningen hos Arla.
Elin Torstensson menar att mat från svenska bönder måste få kosta.
Hon menar att ett mjölkpris på 8 eller 9 kronor skulle göra det lättare för bönderna att hantera det rådande kostnadsläget i Sverige.
– Ska vi ha många svenska lantbruk i framtiden måste man som konsument vara beredd att betala mera för våra produkter. Alternativet är import av lågprisprodukter.
Men får inte det effekter i konsumentledet?
– Jag tror handlarna måste se över sin prissättning och titta på sina marginaler.
Från Arla är man avvaktande när det kommer till priset i livsmedelsbutiken och säger att man inte kommenterar de prisavtal man har med sina kunder.
I Månkarbo håller företaget Syltkrukan till och kokar sylt, saft, gelé och marmelad samt serverar mat. Företaget har tvingats till kompromisser och gjort vissa prishöjningar.
– Vi har höjt priset ett par kronor på våra syltburkar på grund av stigande sockerpris. Maten vi serverar har vi inte höjt, vi ser att folk har det tufft och vi vill att de ska kunna fortsätta att äta hos oss, förklarar Per Sandström, vd på Syltkrukan.
Förutom egen butikverksamhet säljer Syltkrukan till de stora livsmedelskedjorna.
– För oss är det viktigt att de håller en bra prisnivå. För låga priser som i vissa fall legat under vad vi sålt för, det vill vi inte ha.
Linda Elvingson driver Ängsholmens Gårdsmejeri i Harbo där hon tillverkar exklusivare ostar. Hon är inne på en liknande linje som Per Sandström.
– Egentligen kan jag inte ha så mycket synpunkter på vilka priser de sätter på mina produkter, men självklart vill jag att de ska ligga på en sådan nivå att de säljer bra.
Hon konstaterar att det rådande läget påverkat prissättningen.
– Jag jobbar mera än tidigare, men jag har inte höjt mina priser. Det är nog någon form av självbevarelsedrift som gjort att jag valt att agera på det här sättet.