Black Week, Black Friday, Singles Day och Cyber Monday. De stora readagarna är många, och de otaliga reklamutskick i de flestas mejlkorgar är sannolikt fler än så. Och trenden verkar inte vara på väg att avta.
– Black Week är en extremt stor handelsvecka, det är bara kring jul det säljs mer, säger Micke Valier Furtenbach, presskommunikatör på Svensk Handel.
Enligt deras senaste konsumentundersökning planerar fyra av fem svenskar att handla under kommande vecka, till ett totalt värde av 8,7 miljarder kronor. Nästan hälften av köparna planerar att köpa hemelektronik.
På Elgiganten i Boländerna har man gjort sig redo för ett par intensiva säljdagar.
– Vi började vår Black Week redan nu i måndags för våra klubbmedlemmar. Det är väldigt stort hos oss, säger butikschefen Shan Ismail.
Till själva dagen Black Friday, som infaller den 24 november, har extra personal kallats in för att jobba i butiken. Datorer och tv-apparater är bland det som tidigare sålt bäst, men framförallt ser Shan Ismail att många letar efter fynd som man lite senare kan stoppa under granen.
– Under mellandagsrean köper man saker till sig själv, men under de här dagarna är det väldigt mycket julklappar som vi säljer.
Nere på stan i centrala Uppsala är den stundande köphögtiden däremot lite mer nedtonad. Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan, berättar att det råder delade meningar om Black Week bland de lokala butikerna.
– Det beror mycket på om man tillhör en kedja eller är en enskild handlare. Vi har valt att inte försöka dra igång någon gemensam kampanj från vår sida.
Vad råder det delade meningar om?
– Ska man vara krass tullar Black Week lite på julhandeln, som för många är den viktigaste tiden. Att ha en jättehelg bara någon vecka innan med en massa specialpriser är inte nödvändigtvis bra för alla.
Men vissa lokala handlare försöker haka på. Klädesbutiken Bredenbergs på Drottninggatan planerar att ha Black Friday-rea under hela nästa helg.
– Vi väntar oss inget jättespring till butiken, men vi måste försöka hänga med. Man kan inte stå med armarna i kors och vänta på att kedjorna slukar alla kunder, säger butikschefen Helene Lindelöf.
Men att som enskild handlare pressa ner priserna är inte det enklaste i tuffa ekonomiska tider.
– Det är inte säkert att man har det utrymmet. Det har däremot blivit lite vanligare att leverantörer erbjuder varor till billigare priser kring Black Friday, säger Helene Lindelöf.
– Men jag måste säga att det har blivit lite mycket. Förut höll man sig till en dag, nu känns det som vissa har Black Friday nästan en hel månad, tillägger butikssäljaren Lena Arvidsson.
Ja, med tanke på hur Black Friday på bara några år har utvecklats till Black Week går det att fundera över utvecklingen. Men en storskalig lansering av en "Black Month" är något Micke Valier Furtenbach på Svensk Handel inte tror särskilt mycket på.
– Det har jag faktiskt svårt att tänka mig. Man har försökt lansera Singles Day, som är gigantiskt i till exempel annat Kina, men det har inte lyckats få så stort intresse alls i Sverige. Folk är nog lite trötta på fler handelshögtider.