Att hantverkartjänster och begagnade bilköp får återkommande klagomål kan bero på de stora summorna pengar det handlar om tillsammans med ovana och bristande kunskap när konsumenterna ingår i avtal.
– Det kan handla om detaljer som man inte vet vad man ska fråga om när man ingår i avtal med en hantverkare. Det kan till exempel kosta extra om arbetet utförs på kvällen, säger Malin Thonäng, konsumentrådgivare vid Uppsala kommun.
Under 2021 har båda områdena fått 177 antal klagomål vardera och leder topp fem-listan på Uppsala konsuments årsstatistik. Året innan dominerade klagomålen på resor när flyg, paketresor och evenemang ställdes in på grund av pandemin.
Varför tror du att klagomålen på resor har minskat?
– Folk undviker att boka resor på grund av rädslan att bli sjuka eller att flygen hem blir inställda, samma princip som vid evenemang.
Varför har vissa saker påverkats av pandemin och andra inte?
– Just resorna är en konkret skillnad på hur det är nu och hur det var innan pandemin. Jag tror att man vill resa utan att hålla avstånd och använda munskydd. Många vill ha en trevlig upplevelse och väljer att vänta. Därför har klagomålen gått över till de mer traditionella frågorna om till exempel begagnade bilar och hantverkartjänster, säger Malin Thonäng.