När ekonomin tryter ryker Netflix först

Under sommaren har uppsägningarna av abonnemang som Netflix och gymkort ökat med nästan 300 procent, enligt ekonomiappen Anyfin. Även köpen av nya träningskort har minskat, uppger flera Uppsalagym.

I juni hade genomsnittssvensken sju abonnemang, bland annat streamingtjänster och gymkort. I dag har siffran halverats till 3,5 abonnemang per person.

I juni hade genomsnittssvensken sju abonnemang, bland annat streamingtjänster och gymkort. I dag har siffran halverats till 3,5 abonnemang per person.

Foto: Anyfin

Ekonomi2022-10-13 12:00

Priserna stiger på det allra mesta, och många svenskar försöker nu skära ner på utgifterna. Man handlar mat på extrapris, väljer cykeln framför bilen till jobbet och drar ner på abonnemang och streamingtjänster. 

Under 2020 spenderade de svenska hushållen i genomsnitt 15 960 kronor om året på prenumerationstjänster, till exempel Viaplay och gymkort, enligt Sifo. Det motsvarar 1 330 kronor per månad.

 Men från maj till augusti har uppsägningarna av abonnemang genom ekonomiappen Anyfins tjänst ökat med nästan 300 procent.

– Ett av de snabbaste och effektivaste sätten att skära ner på utgifterna är att kapa just abonnemangen. Då är det generellt abonnemang och tjänster som är nöjen och konsumtion, till exempel Netflix, Cmore och gymmet, som avslutas. Tidigare har man kanske haft fem streamingtjänster samtidigt, men i dag nöjer man sig med en eller två åt gången, och så byter man ut dem till nästa månad, säger Joel Fransson, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

undefined
"Var fjärde svensk har svårt att få pengarna att räcka till. Utgifterna överstiger inkomsterna", säger Joel Fransson, ekonomihälsoexpert på Anyfin.

Men på flera Uppsalagym har man ännu inte märkt av något överflöd av avslutade abonnemang.

– Terminsstarten är alltid uppåt för vår gymkortsförsäljning oavsett, eftersom studenter är vår målgrupp. Så vi ser ingen nedgång, men däremot är tillflödet inte lika starkt som det borde vara. Man märker att studenterna har det lite tuffare, säger Simon Andersson, verksamhetschef på Campus 1477.

undefined
"Man märker att studenterna tänker till lite extra innan studiebidraget förstärks nästa år", säger Simon Andersson, verksamhetschef på gymmet Campus 1477.

På MyTraining, som har två gym i Uppsala, är det svårt att jämföra skillnaden eftersom gymbranschen just kommer från ytterligare en tuff period, då flera gym drogs med stora medlemstapp redan under pandemin.

– Men min magkänsla är att det inte är jättestor skillnad på medlemsantalet ännu. Sen vet man ju inte hur försäljningen hade varit nu under hösten om det inte hade varit ekonomiskt tufft, säger Tony Törnlund.

Träningar med personliga tränare och andra tjänster utöver det vanliga gymkortet ser man däremot en minskning på, och framåt årsskiftet finns risk för ett större inkomsttapp för gymmen, när alla nyårslöften om bättre hälsa och mer träning ska infrias.

– Om nu allt blir dyrare med råvaror, bränsle och el vore det rätt tragiskt om det man ska dra in på är sin hälsa. Lite det såg vi under coronaåren också, folk blev mer stillasittande. Folkhälsan fick sig nog en bra smäll av det också, säger Tony Törnlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!