Allting började 1996 när Lindgren tillsammans med den dåtida kompanjonen Tobias Olsson (som lämnade efter bara ett halvår) grundade reklambyrån Bollblank i en källarlokal på Botvidsgatan.
– Sedan var jag ensam fram till 2000 när jag anställde en person, säger Tommy Lindgren som numera har hunnit fylla 48 år.
Tio år efter grundandet bytte företaget namn från Bollplank till Zellout – som sedan dess har blivit ett välkänt varumärke i Uppsala. Inte minst tack vare kampanjerna åt IK Sirius Fotboll samt ett flertal olika branschpriser.
– Det är svårt att välja ut det jag är mest stolt över. Det viktigaste i det här är att påminna oss om att vi inte har gjort vår bästa kampanj ännu. Vår dröm är att göra ett jobb som alla snackar om. Dit har vi inte nått ännu, fortsätter Lindgren.
Förra året var kämpigt för branschen – och för Zellout. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, omsatte branschen totalt 71 miljarder kronor under 2020, vilket var ett tapp på 11 procent jämfört med 2019. En stor orsak till det var givetvis coronapandemin, som fick konsekvenser även för Uppsalaföretaget. I deras fall föll omsättningen med nära 8 miljoner kronor.
– I mars 2020 när det slog till var det som att allt frös till och det blev panik. Vi fick en smäll, permitterade personal och tvingades säga upp ett antal personer eftersom vi inte visste hur det här skulle utveckla sig, säger Tommy Lindgren.
Pandemin kom opassande för Zellout som nyligen startat dotterbolaget Smatter och senare Speye, där Lindgren numera är vd. Lägg därtill att bolaget under hösten 2019 bestämt sig för en offensiv Stockholmssatsning med ett eget kontor.
– Det här kom olyckligt, men från och med i höstas har det rullat på. Och som tur är har vi många kunder i branscher som inte har drabbats lika hårt som exempelvis besöks- och restaurangnäringen har gjort, säger grundaren.
Var det här ert tuffaste år hittills?
– Ja, det var det på många sätt. Framför allt eftersom vi tvingades säga upp flera duktiga medarbetare. 2001 såg det inte heller bra ut, men då tog jag hjälp av ett antal personer, som Stefan Sjöö, i samband med att vi gick från handelsbolag till aktiebolag. Sedan dess har vi haft svarta siffror.
Utöver att vara grundare är Tommy Lindgren fortsatt den enskilt största ägaren i koncernen. Enligt Bolagsverket är han majoritetsägare i Zellout med sina 51–75 procent av aktierna i bolaget. Kompanjon är Joakim Leo, men Lindgren stänger inte dörren för att bredda ägandet framöver.
– Det är inte alls omöjligt då omvärlden hela tiden förändras och vi på Zellout måste se till att vi hänger med i utvecklingen. Då kanske inte det bästa är att jag äger en så stor andel, säger han.
Hur ser framtiden ut för dig i företaget?
– Jag älskar Uppsala och att hjälpa företag med frågor kopplade till varumärke och affärer. Vi har en fantastisk bas i Zellout, dotterbolagen och Villa Isola där vi har vårt huvudkontor i Luthagen. Jag tror jag kommer att fortsätta till att jag pensionerar mig. Jag kommer fortsätta vara delägare och sitta med i styrelsen för bolagen.
Men innan nya delägare kan bli aktuella så ska Uppsalaföretaget fira sitt jubileum.
– Vi kommer att ha en liten tillställning med våra medarbetare och tidigare delägare. Sedan siktar vi på att göra något större i höst, som exempelvis en after work för både kunder, medarbetare och vänner.