Det är finansföretaget Svea Ekonomi som har gått igenom omsättningen för Sveriges alla renodlade e-handelsföretag. I kategorin för bolag som omsätter mer än 100 miljoner kronor är Kitchentime de som har ökat sin omsättning mest om man jämför boksluten för 2017 med 2018. I Uppsalaföretagets fall handlade det om en ökning från 104,6 miljoner kronor till 202,4 miljoner kronor, en ökning med 98 procent.
– Det är jättekul, och extra kul att vi toppar som ett Uppsalabolag. Vi har haft ett par år med stark tillväxt, säger Joel Falck som har grundat företaget tillsammans med Anton Malmberg.
Hur kommer det sig att ni har lyckats höja er omsättning?
– Vi har satsat mycket på att erbjuda ett stort sortiment och satsat mycket på kunder i övriga Norden, fortsätter Falck som poängterar att de räknar sitt verksamhetsår från 1 februari till 31 januari.
Vad är nyckeln för att lyckas inom e-handel?
– Det handlar om att vara snabb och följa de senaste trenderna och ha rätt teknikförutsättningar. Just snabbheten har varit avgörande vår del. Vi har även satsat mycket på vårt robotlaget i Eskilstuna som kan packa och skicka varorna samma dag som beställningen kommer.
Trots den höjda omsättningen så har Kitchentime inte gått plus. För 2018 redovisas ett minusresultat efter finansnetto på 35,6 miljoner kronor.
– Vi har haft år med fokus på tillväxt och har investerat mycket i logistik och teknik. Först nu har vi kommit upp i sådana volymer att vi ska kunna vända det här till lönsamhet, säger Joel Falck.