Främst lockades hon av mediebyråernas kreativa värld, och efter några år i branschen bestämde hon sig för att starta eget 2011. Namnvalet föll på Salgado, som är portugisiska för ”saltad”. Länge hade företag sett tv-reklam som sexigt och internet som trist. Salgado skulle få nätreklamen att smaka mer, och lära företag att marknadsföra sig i sociala medier.
– Jag är ganska impulsiv och snabb, och började direkt fixa logga, beställa domännamn, men så går ansökan inte igenom. Salgado är ett populärt efternamn och det går inte bara att beställa sådär.
Men Charlotte da Silva lät sig inte stoppas, utan ringde runt tills hon hittade en Salgado som kunde tänka sig att hoppa in i styrelsen medan ansökan gick igenom.
Företaget anlitades omedelbart av Moderaterna för att hjälpa till med marknadsföring på Facebook. Att ett nystartat bolag fick en så stor kund uppmärksammades bland annat av Dagens Media. Och Da Silva blev glatt överraskad av framgångarna.
– Jag var inte den typiska entreprenören. Min son var tre år och jag hade precis fyllt 30. Jag tänkte att alla andra var bättre än jag, men jag bestämde mig för att klara det och pluggade stenhårt, och lade all min kraft i att bygga upp ett så starkt företag jag kunde. Jag är nattmänniska och lyckades pussla ihop det.
Hon är nu mammaledig och tar bara något möte i veckan. Men att ha barn och vara chef ser inte Charlotte da Silva som något problem.
– Det kanske låter kaxigt, men jag tycker att det är lätt. Det är nog det brasilianska i vår familj, att allt löser sig och inte behöver vara så uppstyrt. Man tänder grillen och så tittar grannen in, det är inte så noga. Jag latar mig jättemycket men när det väl kommer till kritan så kan jag alltid leverera.
Detta bygger också på att Da Silva har ett starkt team i ryggen, som gör att hon vågar släppa taget. Och digitaliseringen gör det möjligt att vara chef utan att alltid vara på plats.
Just barns internetanvändning är en het fråga i dag, och i EU-parlamentet diskuteras ett förslag på att höja åldersgränsen för Facebook. Salgado ger därför en kurs i digitalt föräldraskap.
– Sociala medier är ungdomars sätt att kommunicera. Som föräldrar ska vi inte förbjuda kommunikation, utan engagera oss precis som vi gör i den fysiska världen. Det är bättre att samtala med sina barn om källkritik och intressera sig för barnens appar.
I dag har Salgado tio anställda och ingår i bolagsgruppen Forefront Media Group. De hjälper företag att marknadsföra sina produkter, både mot slutkund och mot andra företag. Charlotte da Silva understryker att företag och företagsledare i dag behöver förhålla sig till sociala medier.
– Det är viktigt att ledare förstår digitaliseringen och går före. I traditionella organisationer gör ledaren ofta inte det, och vågar heller inte lita på yngre personer. Förutom att de då ger bort konkurrensfördelar så tappar de attraktionskraft. Få vill arbeta i en mossig organisation.
På hemsidan står fyra nyckelord: ”Resultatinriktat. Kostnadseffektivt. Spetskompetens. Och lite magi.”
Gissa vilken jag undrar över.
– Magin är att sociala medier inte bara är ett kontorsjobb för oss, det är en livsstil. På så sätt är vi en riktig nördbyrå. Men flummet måste kopplas till affärsnyttan. I slutändan måste företagen tjäna pengar på det de gör.