"Vi är en riktig nördbyrå"

Efter att ha jobbat på barnhem i Brasilien återvände Charlotte da Silva till Sverige 2005 full av idéer. Hon hade bland implementerat ett fadderprojekt på internet som lät barnen kommunicera med sina faddrar via mejl, och gick nu en tvåårig affärsutbildning.

Charlotte da Silva.

Charlotte da Silva.

Foto: Tor Johnsson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-02 11:31

Främst lockades hon av mediebyråernas kreativa värld, och efter några år i branschen bestämde hon sig för att starta eget 2011. Namnvalet föll på Salgado, som är portugisiska för ”saltad”. Länge hade företag sett tv-reklam som sexigt och internet som trist. Salgado skulle få nätreklamen att smaka mer, och lära företag att marknadsföra sig i sociala medier.

– Jag är ganska impulsiv och snabb, och började direkt fixa logga, beställa domännamn, men så går ansökan inte igenom. Salgado är ett populärt efternamn och det går inte bara att beställa sådär.

Men Charlotte da Silva lät sig inte stoppas, utan ringde runt tills hon hittade en Salgado som kunde tänka sig att hoppa in i styrelsen medan ansökan gick igenom.

Företaget anlitades omedelbart av ­Moderaterna för att hjälpa till med marknadsföring på Facebook. Att ett nystartat bolag fick en så stor kund uppmärksammades bland annat av Dagens Media. Och Da Silva blev glatt överraskad av framgångarna.

– Jag var inte den typiska entreprenören. Min son var tre år och jag hade precis fyllt 30. Jag tänkte att alla andra var bättre än jag, men jag bestämde mig för att klara det och pluggade stenhårt, och lade all min kraft i att bygga upp ett så starkt företag jag kunde. Jag är nattmänniska och lyckades pussla ihop det.

Hon är nu mammaledig och tar bara något möte i veckan. Men att ha barn och vara chef ser inte Charlotte da Silva som något problem.

– Det kanske låter kaxigt, men jag tycker att det är lätt. Det är nog det brasilianska i vår familj, att allt löser sig och inte behöver vara så uppstyrt. Man tänder grillen och så tittar grannen in, det är inte så noga. Jag latar mig jättemycket men när det väl kommer till kritan så kan jag alltid leverera.

Detta bygger också på att Da Silva har ett starkt team i ryggen, som gör att hon vågar släppa taget. Och digitaliseringen gör det möjligt att vara chef utan att alltid vara på plats.

Just barns internetanvändning är en het fråga i dag, och i EU-parlamentet diskuteras ett förslag på att höja åldersgränsen för Facebook. Salgado ger därför en kurs i digitalt föräldraskap.

– Sociala medier är ungdomars sätt att kommunicera. Som föräldrar ska vi inte förbjuda kommunikation, utan engagera oss precis som vi gör i den fysiska världen. Det är bättre att samtala med sina barn om källkritik och intressera sig för barnens appar.

I dag har Salgado tio anställda och ingår i bolagsgruppen Forefront Media Group. De hjälper företag att marknadsföra sina produkter, både mot slutkund och mot andra företag. Charlotte da Silva understryker att företag och företagsledare i dag behöver förhålla sig till sociala medier.

– Det är viktigt att ledare förstår digitaliseringen och går före. I traditionella organisationer gör ledaren ofta inte det, och vågar heller inte lita på yngre personer. Förutom att de då ger bort konkurrensfördelar så tappar de attraktionskraft. Få vill arbeta i en mossig organisation.

På hemsidan står fyra nyckelord: ”Resultatinriktat. Kostnadseffektivt. Spetskompetens. Och lite magi.”

Gissa vilken jag undrar över.

– Magin är att sociala medier inte bara är ett kontorsjobb för oss, det är en livsstil. På så sätt är vi en riktig nördbyrå. Men flummet måste kopplas till affärsnyttan. I slutändan måste företagen tjäna pengar på det de gör.

PERSONLIGT Charlotte Da Silva

Född: I Västervik år 1979.

Bor: Vreta, Uppsala.

Familj: Maken Allan samt sönerna ­Maximilian och Edson.

Bakgrund: 2-årig utbildning på IHM ­Business School, och yrkeserfarenhet från mediebyråerna Media Operator, Adx och Mediaview.

Yrke: Egenföretagare. Vd och grundare för mediebyrån Salgado.

Gör på fritiden: Umgås med familj, ­vänner och grannar. Dansar, reser, vistas i naturen, lagar mat – och njuter av livet.

Kuriosa: Började jobba som reklam­utdelare vid tolv års ålder och har ­jobbat sedan dess. Som 15-åring städade hon i charken på en livsmedelsbutik som ­hette Skotten – och hon var så stolt att hon bar de röda arbetarbyxorna även ­hemma.

Bäst med Uppsala: En småstads ­närhet i både geografi och relationer – men känsla och näringsliv som allt mer liknar en storstad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!