Uppsalaföretag vill göra dig mer social

Med bara en idé och en klickbar prototyp började vd:n Alex Lewerentz att sälja kontaktappenClosr. På Uppstart smyglanseras nästa version av appen.

Foto: Pär Fredin

Ekonomi, näringsliv & finans2015-09-28 09:57

Closr gör det möjligt att till exempel skriva noteringar, tagga en plats och lägga in en bild från mötena med någon av ens kontakter. Nästa gång man träffas hjälper appen till att komma ihåg vad man pratade om sist.

Genom att koppla ihop den med sociala medier går det också att få reda på vad ens bekant har gjort under tiden.

– Du kan bli en skönare kompis. Tänk dig att du träffar en person på krogen och kommer ihåg vad hans fru och barn heter, även om ni bara träffats någon gång, säger Alex Lewerentz, vd på Cloapp.

Än så länge är appen gratis, men framöver ska företag kunna köpa den, dela kontakter med varandra och hålla koll på sina säljrelationer. Men först vill Cloapp nå ut brett.

– Vi trycker ut appen till slutanvändarna först och försöker få miljontals användare. Målgruppen är egentligen alla som har många möten med folk, säger Alex Lewerentz.

Efter Norden är USA den primära marknaden. Men efter att testversionen av appen blivit populär i Tyskland kommer Cloapp att satsa även där.

– Vi har fått höra att det här är en typiskt tysk produkt. De vill ha ordning och reda och är snabba på att anamma nya grejer, säger Alex Lewerentz.

Mässan Uppstart i februari gav en viktig skjuts för det nu ett år gamla företaget.

– Vi vann bästa pitch och i samma veva blev vi uttagna till ett acceleratorprogram som ett av 150 företag i hela världen. Sedan har jag åkt runt till alla mässor och tävlingar jag hittat, med det som plattform. Jag kunde säga att vi var "winner of best pitch" och då fick vi en helt annan cred, säger Alex Lewerentz.

För svenska företag är det en ovanlig strategi att börja sälja innan appen är klar, enligt Alex Lewerentz. Genom så kallade såddrundor har de i år fått totalt åtta miljoner i riskkapital.

– Det är inte så många i Uppsala som har tagit in såhär mycket pengar. Vi är ganska unika, säger Alex Lewerentz.

Företagsnamn: Cloapp

Nu: Produkten klar, vi håller på med världslansering.

Där är ni om ett år: Closr är ett självklart val för kontakthantering och nätverkande.

Sneglar ni på: Linkedin. Vi tror att vi är unika, men konkurrerar mot jättar som Facebook, Microsoft och Linkedin. Det är stor chans att någon jätte kommer att vilja köpa oss.

UPPSTART UPPSALA

15 oktober anordnas Uppstart för femte gången, i Rikssalen på Uppsala slott. Sedan starten för snart två år har Uppstart fungerat som katalysator och bidragit till att kontakter knutits mellan företag och investerare. Inför eventet iårprestenterar Uppgång ett antal lokala uppstartare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!