– Vi brukar inte haka på detta i vanliga fall, men i år kommer vi att göra det, säger Kaj Eklöf som är butiksägare för inredningsaffären Household på Klostergatan.
Butiken planerar att, för första gången, förbereda ett rabatterat sortiment inför den stundande Black Friday.
Personligen är han däremot inte helt övertygad av traditionen.
– Egentligen tycker jag att det är lite tramsigt. Många förväntar sig att det ska vara rea, och detta kan störa julhandeln en aning, säger han.
Dagarna innan Black Friday inträffar anser han att konsumenterna brukar avvakta och att de håller tillbaka på sitt köpbeteende. De väntar i stället på den stora dagen och kollar runt för att se i fall de mest eftertraktade varorna dyker upp i rea-utbudet.
Beroende på årets framgång är han dock öppen för att fortsätta med Black Friday-rean även nästa år.
– Säljer vi bra så lär vi fortsätta med det, men allt inom försäljning handlar i slutändan om marginaler, säger Kaj Eklöf.
Janemars herr på Svartbäcksgatan är redan i full gång med sina förberedelser och helgens Black Friday-rea går hand i hand med julhandeln.
– Med skylmaterial och annonser försöker vi se till att rean syns ordentligt. Det är viktigt att det ser påfyllt ut i affären och att all personal vi behöver är på plats under Black Friday, säger butikschefen Elin Tornberg.
– Förra året var den största hittills. Innan dess hade det sakta men säkert trappats upp, men under 2016 kände vi boomen på riktigt.
Redan denna helg satsar de på julhandeln och ser till att papper för julklappsinslag finns tillgängligt. I vanliga fall är första advent startskottet för Janemars julhandel, men sedan fjolåret har butiken dragit i gång en tidigare satsning.
– Det ersätter hysterin inför jul, eftersom handeln fördelas över en längre period, säger hon.
Vad betyder Black Friday för er?
– Självklart blir det en boost för personalen. Det är alltid roligt med mycket folk i rörelse.
Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, är inne på ett liknande spår och tillägger att Black Friday-traditionen växer på mer än ett håll.
– Inte nog med att konsumenternas intresse har utvidgats under de senaste fem åren, nu tenderar butiker att satsa på kampanjer som sträcker sig längre än endast fredagen. Vissa är i gång hela veckan, eller över helgen.
Hur påverkar detta julhandeln?
– En effekt är att julhandeln blir längre. Startskottet börjar med Black Friday som både pris- och kampanjmässigt sätter i gång den tidigare, säger han och fortsätter:
– Den andra effekten är att summan av alla årets rea-perioder orsakar en utmaning för butikernas lönsamhet, eftersom det är allt färre perioder där varor handlas för normalpris.