För att vara ett så väletablerat namn i branschen och vd för ett så omskrivet företag är han relativt okänd lokalt slår det mig när vi ska ses. Roger Kylberg har tidigare varit vd för bland annat Boomerang och Polarn&Pyret, jobbat med all världens varumärken inom mode och under åren nominerats till bland annat Årets raket. Ändå är han ingen du springer ihop med på näringslivets lokala mingel. Det slår mig att jag inte ens har koll på om han verkligen bor i Uppsala.
Men jo, så är det. Roger Kylberg har förblivit Uppsalabo under hela sin karriär och vi träffas på Daniel Wellingtons kontor på Västra Ågatan.
- Det har givit mig en styrka att ha kvar min förankring här. Jag har jobbat utanför Uppsala i nästan 25 år, har kajkat världen runt och jobbat i en bransch med ganska mycket yta och flärd. Då har det varit skönt att komma hem till en tillvaro där det knallar på som vanligt, till en stad där man vet att familjen har det bra, berättar han.
Och det där med mingel är inte Roger Kylbergs grej. Det är han tydlig med, men anstränger sig för att uttrycka sig diplomatiskt om orsaken. Hustrun Susanne Kylberg, som också är verksam inom näringslivet, lovordar gärna de lokala relationsdagar och mingel som finns framhåller han.
- Men jag har aldrig fattat grejen med att ha en viss dag för relationer och nätverkande. Det är ju vad jag sysslar med hela dagarna varje dag, säger han och beskriver hur dygnets timmar för övrigt inte riktigt vill räcka till för en vd som ska hålla koll på marknader världen över.
Daniel Wellington säljer idag till 190 länder och har 71 distributörer som säljer till 83 länder off-line (vanlig detaljhandel). Företaget har hela 8 000 försäljningsställen.
-Jag börjar morgonen med Kina och Asien vid femtiden, sedan blir det Europa och därefter USA. Jag skulle kunna jobba dygnets alla timmar utan problem, säger Roger Kylberg.
Och lite får man känslan att han skulle älska det. För hela Roger Kylbergs person utstrålar passion för uppdraget och handlingskraft. När fiket vi ska träffas på är fullsatt styr han snabbt upp med en annan lösning. Och när fotografen sedan måste dirigeras om tar han resolut över mobilen för att få slut på vad han antagligen upplever som ett lite virrigt samtal om i vilket trapphus hissen upp egentligen finns. Roger Kylberg spiller heller ingen tid på onödigt småprat (men lyckas ändå med konststycket att var just trevlig) utan går fokuserat in på att beskriva succéföretaget Daniel Wellington och sin roll som vd.
- Något som genomsyrar hela verksamheten är prestigelöshet och en kultur där det är okej att be om hjälp. Det gäller att hitta rätt kompetens och lösningar för att kunna expandera snabbt. Det måste också vara okej att göra fel i ett företag, det är jätteviktigt, men sedan gör man inte samma fel två gånger.
Många unga entreprenörer försöker idag nå framgång genom att producera billigt i Asien och sälja på nätet. Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander brukar nämnas som förebild. När vi berör frågan om vad som krävs för att lyckas har Roger Kylberg svaret klart för sig: Handling och hårt arbete. Men också passion och kärlek.
-Det måste finnas en kärlek till grundprodukten, allt löser sig inte bara för att det går att sälja på nätet numera och marknadsföra sig i sociala medier. Det krävs också lite tur, timing och så en jävla massa med hårt arbete.
Grundaren Filip Tysander beskrivs av Roger Kylberg som en blandning mellan Ingvar Kamprad och Steve Jobs.
- Han har en entreprenörsådra som är väldigt inspirerande. I vårt samarbete tar jag en mer industriell roll, hittar rätt kompetens och skalar bolaget för lönsam och snabb tillväxt.
För Daniel Wellington bygger affärsidén om att ta fram en kvalitetsprodukt till ett kommersiellt pris. Urverken kommer från Japan och lädret från Italien. Men produktionen sker i Shenzhen iKina. På frågan vad företaget gör för att garantera goda arbetsvillkor för fabriksarbetarna svara Roger Kylberg:
-Det där är en jättefråga globalt. Vi har ett kvalitetssäkringsteam och en hållbarhetsspecialist och kommer att titta ännu djupare på den här typen av frågor. Utvecklingen går allt mer mot produktion i billigare länder, där exempelvis Shenzhen snabbt vuxit från att vara en liten fiskeby till en mångmiljonstad. Detta måste alla på marknaden förhålla sig till.
Framtiden då? Kan Daniel Wellington-klockan vara en modetrend som snart är förbi? Roger Kylberg tror inte att den risken finns.
- Nej, Daniel Wellington är en klassisk tidlös produkt som är bra prissatt. Och vi erbjuder så mycket mer än en klocka, det handlar om en snygg accessoar, ett starkt varumärke.
Den största utmaningen framöver tror Roger Kylberg istället blir att kunna springa så fort som marknaden kräver. För vd:n från Uppsala tror att det finns mer att hämta hem. Och han håller fast vid sin egen linje för att skapa ett vinnande team.
- Jag har själv alltid fokuserat på att omge mig med människor som kan lära mig mer än vad jag kan själv. Det är nyckeln. Framgång når du aldrig ensam.