Uppsalabolag växer med en tredjedel

De kopplar ihop gamingprofiler med annonsörer. Nu har företaget tagit in 12,5 miljoner kronor för att expandera utanför Nordens gränser.

Emil Smith, Robin Åström och Gustaf Smith satsar stort på Europamarknaden.

Emil Smith, Robin Åström och Gustaf Smith satsar stort på Europamarknaden.

Foto: Pressbild

Ekonomi, näringsliv & finans2019-07-29 15:48

Det Uppsalabaserade "influencer marketing"-företaget Wehype grundades 2017 av Robin Åström och bröderna Gustaf och Emil Smith. Deras produkt är en digital plattform där annonsörer och kända gamingprofiler kopplas ihop för annonssamarbeten.

– I Sverige och inom området gaming och e-sport är vi väldigt ensamma, men globalt finns en handfull aktörer som arbetar med liknande verksamhet, säger vd:n Robin Åström.

­Via plattformen kan annonsörerna manövrera sina kampanjer och ta del av statistik över hur många personer de når. Samtidigt kan gamingprofilerna logga in och se vilka samarbeten som är möjliga, hur mycket pengar de tjänar och vad som krävs från deras sida.

De första två åren la Wehype tiden på produktutveckling som finansierades av så kallade affärsänglar, det vill säga privatpersoner som satsar på företag med tillväxtpotential. Nu har Wehype tagit in 12,5 miljoner med hjälp av två riskkapitalbolag och en rad nya affärsänglar som investerat i företaget.

– Nu ligger fokus på att bygga upp försäljnings- och marknadssidan, vilket betyder att vi kommer utöka teamet. Idag är vi runt tio personer, men vi kommer växa med fem-sex personer under en ganska kort tidsperiod, säger Robin Åström.

Sverige och Norden har hittills fungerat som testmarknad, men Wehype vill nå längre.

– Mycket handlar också om att växa utanför Norden. Vi är i en stark expansionsfas och planerar att skala upp verksamheten i stora delar av Europa, säger Robin Åström.

Artikeln är korrigerad då Robin Åströms namn blivit fel i tidigare version.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!