Det var delägarna och bröderna Kenneth Jansson och Kristian Thuns morfar, Albert Thun, som grundade Thuns 1958. Det gamla mejeriet gjordes om till tvätteri där uttjänta kläder tvättades och gjordes om till putstrasor. Så småningom såg Albert Thun att mycket av kläderna de fick in kunde ges ett andra liv, och en källarförsäljning av bättre begagnade kläder startade.
I dag drivs familjeföretaget i tredje generationen av sex kusiner som alla arbetat sig uppåt från att tidigt ha börjat med bland annat uppackning av varor. Försäljningen av begagnade kläder har lagts ner, nu satsas det på kläder för alla till låga priser.
En del kunder framför önskemål om utökade öppettider.
– Stängda söndagar ser vi som en personalförmån. Och i vilken annan butik kan personalen gå hem klockan fyra på eftermiddagen, säger Kristian Thun.
Han lägger till att om kunderna blir fler behöver de kanske se över öppettiderna för att jämna ut kundantalet över dagarna. Men i dagsläget försöker de konkurrera med annat, exempelvis billigare kläder och märkesvaror till låga priser.
Andra butiker på landsbygden börjar ofta med näthandel, finns det några planer på det?
– Nej, det finns andra som är bättre på det, säger Kenneth Jansson.
Personalen är en del av framgångsfaktorn, och lovordas av Catarina Rämström, delägare och kusin till bröderna:
– Vi har världens bästa personal!
En typisk kund finns inte här:
– I veckorna på dagtid är det mycket föräldralediga och pensionärer. På helger och kvällstid kommer människor i alla åldrar, men framförallt kvinnor, säger Kristian Thun.
För William Lendway från Rimbo är det första besöket på Thuns:
– Flickvännen har tjatat länge att vi ska åka hit, och nu blev det av. Men det är över förväntan, det finns många bra märken här.
De senaste 20-25 åren har Thuns haft modevisning, där personalen visar upp det senaste. Det är så pass populärt att man utökat till två kvällar i rad och flyttat ut i tält på gården, inrett med kristallkronor och trägolv, istället för att som tidigare ha det i butiken. Biljetterna släpps alltid den första oktober klockan nio varje år och totalt finns 850 platser.
– Innan lunch har vi sålt slut på samtliga, säger Kenneth Jansson.
De flesta kunder reser hit med bil, kollektivtrafiken når inte ända fram. Men sommartid går "Thunsexpressen", som vissa avgångar av Lennakatten kallas för, nästan ända fram till dörren.