Unga affärsidéer värda en mässa

GPS-­armband för barn, dammsugare med päronsmak och modelåda för män är bara några av de drygt 190 affärsidéerna som ställs ut på UF-­mässan under onsdagen.

Producktutvecklare. Ludwig Bergfalk är en av de fem personerna bakom företaget Tracelet UF.

Producktutvecklare. Ludwig Bergfalk är en av de fem personerna bakom företaget Tracelet UF.

Foto: Privat

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-08 20:05

I år deltar 700 gymnasieelever från hela länet på UF-­mässan, Entreprenörskap på riktigt. Mässan arrangeras på Fyrishov där eleverna kommer få sälja sina varor och tjänster och tävla om priser med sina produkter. Ett av företagen som ska vara med är Tracelet UF. Deras affärsidé är ett GPS-­armband för småbarnsföräldrar som kan använda armbandet för att ha koll på sina barn.

–­ Vår målgrupp är främst småbarnsföräldrar men vi har även fått förfrågan från folk som vill ha GPS-­armband till bilar, husdjur och dementa personer, säger produktutvecklare Ludwig Bergfalk från Fridegårdsgymnasiet.

På UF-­mässan är Tracelet UFs mål att vinna en av produkttävlingarna.

– Vi har anmält oss i flera kategorier, men vi tror att vi har störst chans att vinna priset för bästa produkt eftersom GPS-­armbandet skiljer sig från de andra företagens produkter, säger Ludwig Bergfalk.

Ett annat företag från Fridebergsgymnasiet är Gent UF. Företagets affärsidé är en låda med manliga modeaccessoarer. Lådan, eller ”the gent package” som företaget själv kallar den, innehåller fluga eller slips, ficknäsduk, manschettknappar, armband och strumpor.

– Vi har komponerat denna box för att vi såg en brist i vad marknaden har att erbjuda när det gäller modeaccessoarer för män, säger företagsledare Amanda Salmela.

Företaget Dream Rolls UF från Ekebygymnasiet gör dammsugare i olika smaker. De tre vännerna bakom idén läser bageri och konditori.

–­ Många gillar inte smaken som den typiska dammsugaren har. Vi ville göra något åt detta och gjorde fyra nya smaker, säger företagsledare Felicia Jellergård Lundgren.

Som utmanare till den traditionella dammsugaren säljer företaget dammsugare som smakar morotskaka, päron, hallonlakrits och brownie.

– Vårt mål med UF-mässan är att ha kul. Har man inte det är det ingen anledning att driva ett företag, säger Felicia Jellergård Lundgren.

Sofi Lahyani är regionchef på UF Uppsala, hon berättar att 3 000 besökte mässan förra året. De som besöker mässan är bland annat Uppsala läns näringsliv, politik och elever. I år hoppas de på ännu fler besökare.

Vad kan den som kommer på mässan förvänta sig?

–­ Energi, innovativa idéer och att få ta del av Uppsala läns utveckling, säger Sofi Lahyani.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!