- Det hÀr Àr jÀttekul. Det kÀnns lÀrorikt att göra nÄgot pÄ riktigt, som en förberedelse inför framtiden, sÀger Emma Dimander.
Hon Àr en av ungdomarna bakom UF-företaget Media construction, som Àr inriktat pÄ marknadsföring.
För RA motor var deltagandet ett sÀtt att skaffa sig bÀttre kolla pÄ vad den yngre generationen efterfrÄgar och fÄ upp ögonen för nya möjligheter inom marknadsföring.
- Det hÀr Àr en chans för oss att fÄ input frÄn den yngre generationen, vilket Àr oerhört viktigt för oss. Dessutom Àr det kul att fÄ trÀffa unga pÄ det hÀr sÀttet, man var ju sjÀlv ung en gÄng i tiden nÀr man startade som företagare sÀger Anders Enocson frÄn RA Motor, som konstaterar att utvecklingen gÄtt i en rasande takt de senaste Ären.
Den digitalutvecklingen och sociala media har öppnat för bÄde nya möjligheter och utmaningar inom marknadsföring inte minst. I torsdagens kreativa tÀvling, som gick under namnet Innovation Camp, var det elever frÄn Celsiusskolan som skulle hitta den mest innovativa lösningen pÄ en utmaning med fokus pÄ marknadsföring i dagens media.
Ansvarig gymnasielÀrare Mattias Lundqvist, som undervisar eleverna i medieproduktion, hoppas pÄ fler liknande samarbeten mellan skola och nÀringsliv i framtiden.
- Det hÀr Àr fantastiskt nyttigt för eleverna. Tidigare har vi jobbat med fingerade företag nÀr vi löst olika uppgifter i skolan. Nu har eleverna en verklig kund framför sig och en deadline, det blir en helt annan koppling till verkligheten, sÀger han.
UF , som stod för arrangemanget ihop med RA Motor, Àr en ideell organisation som bland annat har som mÄl att samverka med skolan för att införa företagsamhet i skolan. LÀrare erbjuds bland annat stöd och vÀgledning och det finns tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet samt ett Alumni-nÀtverk bestÄende av före detta UF-företagare.