Tusentals besökare kom till Uppsala

Tusentals besökare kom för att vara med på årets UF-mässa i Fyrishov. Här visades allt från smarta tekniska lösningar till ätbara produkter.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2018-03-06 20:24

Mässan avslutades med en gala där det avslöjades vilka som vunnit priser. Årets UF-företag blev JAW marketing UF som låtit trycka upp annonser på en disktrasa som skickats ut till hushåll med posten.

– Disktrasor är kanske inte den mest glamorösa artikeln i ett kök men den används hela tiden, av alla i familjen, säger vinnarna Amanda Sarhus, Wilma Edberg Mäkinen och Jennifer Runesson som går på Fridegårdsgymnasiet i Bålsta.

Även Gröt UF från Uppsala vann flera olika priser, bland annat i kategorierna hållbart företagande och årets UF-företag i Uppsala kommun.

Ung Företagsamhets regionala mässa som egentligen heter "Entreprenörskap på riktigt" lockade i år hela 4 400 besökare och närmare 700 gymnasieelever som ställde ut. Stundtals var det riktigt trångt i gångarna mellan montrarna.

Här stod bland andra Amanda Andersson, Nora Friberg med flera från Celsiusskolan och UF-företaget Nola Granola, som sålde hemlagad frukostgranola.

– Att starta UF-företag har verkligen varit en rolig utmaning. Det har gått både upp och ner. Svårast för oss var att få ihop kostnader och intäkter. Men man lär sig mycket av misstagen, säger Amanda Andersson.

Under ett år har eleverna kämpat med att starta och driva sina UF-företag. Mässan är något som många elever ser fram emot. Det märktes också under tisdagen där den stora hallen på Fyrishov formligen sprudlade av idérikedom och energi.

Här kunde man exempelvis se smarta mobilsladdklämmor, reklamplatser på pizzakartonger, företag som designade affischer och blivande konditorer från Uppsala yrkesgymnasium i Ekeby som sålde vackra cupcakes; allt framfört av eleverna på ett proffsigt sätt.

Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet, organisationen bakom mässan, var mycket nöjd.

– Vi är överväldigade. Det är bra stämning och enligt juryn är det högre kvalitet på UF-företagen i år, det är mer innovationer, vilket är jättekul att se, säger Sofi Lahyani.

Under året har flera företagare från länet ställt upp som mentorer åt eleverna och under mässdagen fungerar personer från länets näringsliv som jury. Under dagen går de runt på mässan för att leta upp guldkornen som prisas på galan.

– Vi är så glada över näringslivets engagemang. Uppsala län är nummer ett i Sverige både när det gäller likvida medel till UF och i hur mycket tid som läggs på våra ungdomar, säger Sofi Lahyani.

Mässan avslutades på kvällen med gala och prisutdelning i hela 22 olika kategorier, som exempelvis Årets UF-företag och Årets monter. De 250 vinnarna från hela Sveriges mässor går nu vidare till SM på Stockholmsmässan i Älvsjö. Där koras i maj i sin tur ett företag som får representera Sverige i EM.

Läs mer här: De utser årets UF-företag

Filmer mm från UF-mässan

Alla vinnare

Årets UF-företag

JAW Marketing UF

Årets Monter

Legends UF

Hållbart Företagande

GRØT UF

Årets Vara

RullaSäkert UF

Årets Tjänst

JAW Marketing UF

Årets Hantverkare

Plåtfloristerna UF

Årets Innovation

SOLEA UF

Årets Säljare

Simon Urtel Carlbom, GRØT UF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!