I förra veckan blev det klart att Team Sportia flyttar ut till E4. Bakgrunden är trafiksituationen vid Bolandsgatan.
Under stora handelshelger har det hänt att bilar stått i kö här i 45 minuter på parkeringen utanför MediaMarkt och övriga butiker innan de kommit ut på Bolandsgatan.
– Ja, det är ett problem för oss som har butiker här, framförallt under stora handelshelger som jul och Black Friday. Redan när vi öppnade 2010 hölls diskussioner med kommunen och andra inblandade om det här, säger Tobias Blomqvist, varuhuschef på MediaMarkt i Boländerna.
Deras förslag är att skapa en till utfart - en som leder till Tycho Hedéns väg.
Även i andra delar av Boländerna börjar trafiksituationen bli kaotisk under helgerna.
Roger Nilsson, anställd på City Gross, säger så här:
– Särskilt under löningshelgerna kan trafiksituationen i vårt område vara katastrof. Det är bökigt för kunderna att köra ut på Verkstadsgatan eftersom Bauhaus har sin utfart nästan mitt emot vår utfart, plus all trafik som kommer från Ikea-sidan, säger Roger Nilsson som samtidigt förstår att det är svårt att åtgärda problemet.
– Trafiken ökar ju varje år och butiker, trottoarer med mera måste också få plats på de ytor som finns.
I området på andra sidan Rapsgatan säger Melker Bäckman, avdelningsansvarig på XXL så här om hur de upplever trafiksituationen:
– Det asfalteras om på en del gator i området just nu något som kunderna märker av. Men i vanliga fall brukar det inte vara några direkta trafikproblem i vår del av Boländerna.
Däremot anser han att bristen på parkeringsplatser är ett stort problem för fastighetsägarna och butikerna i deras kvarter.
– På helgerna är Coop-parkeringen så full att vissa kunder använder sig av Ikeas parkering i stället, säger Melker Bäckman.
Trots problemen verkar inte någon lösning vara på gång från Uppsala kommun som äger vägnätet i området. Tove Västibacken, enhetschef på stadsbyggnadsförvaltningen svarar att de inte har några planer på att göra om gatustrukturen i Boländerna.
– Det är svårt eftersom kvartersmarken är privatägd, säger Tove Västibacken.
Den enda gata som ska byggas om under de närmaste fem åren är Stålgatan där det kan tänkas bli ett extra körfält på samt gång- och cykelled på båda sidor. Även två nya cykeltunnlar ska byggas under Tycho Hedéns väg
– Vi jobbar ihop med flera företag för att minska biltrafiken och få fler att cykla eller åka kollektivt till Boländerna, säger Tove Västibacken.
Hon menar att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga om gatunätet i Boländerna för att möta trafiktoppar på helgerna.
Hur mycket har trafiken ökat i Boländerna?
– Det finns inga mätningar som man kan använda. Men eftersom Uppsala växer plus att mer verksamhet har etablerat sig där de senaste åren så har också trafiken ökat jämfört med för några år sedan.
Förslaget om att anlägga en utfart till mot Tycho Hedéns väg säger kommunen nej till.
– Bakgrunden är att Tycho Hedéns väg är en transportled där farten ska vara högre och där framkomlighet prioriteras. Därför görs inte fler utfarter eller avfarter på den vägen, säger Tove Västibacken.