Den gör inte mycket väsen av sig, trots att den är ett av bilvärldens för tillfället trendigaste fordon. Exteriören kan misstas för att vara en stor Ford av modernare snitt, eller kanske en Jaguar. Den lyser inte i ögonen och är praktiskt taget ljudlös – det är mest däckens frasande mot asfalten som varskor att en Tesla närmar sig.
Elbilar är ingen nyhet. Men vad är egentligen Tesla, och hur är bilen att leva med? Redan innan förbränningsmotorn slog igenom i slutet av 1800-talet fanns det elbilar. Men först på 2010-talet har eldrift blivit en huvudsak för etablerade biltillverkare.
Det måste därför vara lite snopet att ett nytt bilmärke dök och upp norpade all uppmärksamhet. Amerikanska Tesla startade 2003 och har sedan dess haft både Mercedes och Toyota som minoritetsägare under en period.
Tesla Model S, en stor familjebil med extrem batteriprestanda, har blivit förstahandsval för många så kallade ”early adopters”. Med tanke på att det är en dyr bil att köpa, cirka 800 000 kronor för den billigaste versionen, är det häpnadsväckande att märket är det 28:e mest sålda i Sverige under januari–augusti 2015. Bland miljögodkända bilar hamnar Tesla Model S på 15:e plats.
Elbilar omfattas av supermiljöbilspremien (staten subventionerar 40 000 kronor av nypriset), och för en tjänstebilsförare blir det billigt tack vare rabatterat förmånsvärde och låg bränslekostnad. Teslas egna snabbladdare finns på 13 platser i Sverige (närmast Uppsala är Upplands-Väsby och Gävle), och där laddas bilarna gratis. Men bilen kan även laddas med vanlig hushållsel, även om det helst ska vara trefasuttag och allra minst ett uttag som kontrollerats av en elektriker.
Hur är det då att leva med och bruka en Tesla? På Uppsalas gator är Model S numera en ganska vanlig syn, och en av dem som valt att kasta förbränningsmotorn över bord är Andreas Welin. Han slog till på den mest avancerade modellen, P85D, som är fyrhjulsdriven med en elmotor per hjulaxel. Den främre ger 280 hästkrafter och den bakre 420 – sammantaget en bil med fartresurser som slår nästan alla sportbilar på marknaden (0–100 km/tim på 3,2 sekunder).
Samtidigt ska den enligt Tesla klara nästan 50 mil på en laddning, och även om Andreas Welin bara – beroende på körsätt, kanske – kommer i snitt 33 mil mellan laddningarna är det avsevärt bättre än flertalet andra elbilar.
Andreas Welin valde till extra baksäte (två bakåtvända platser i bagageutrymmet), eftersom han har fem barn i varierande åldrar. Hela familjen får plats, inklusive helgpackning när sommarstugan ska besökas. Han köpte bilen i mars och har kört nästan 2 000 mil, bland annat en långresa till Tyskland i somras.
– Man får planera körningen lite noggrannare och lägga in laddpauser varannan timme, men för övrigt har jag inte upplevt några begränsningar, säger Andreas Welin.
Bilköpare som kan kosta på sig dyra fordon (P85D kostade cirka 1 150 000 kronor när Andreas Welin beställde sin bil) byter gärna till något nytt snart igen, men Andreas Welin tänker göra tvärtom.
– Garantin för motorerna och batterierna gäller i åtta år utan milbegränsning, och jag tänker behålla min Tesla åtminstone den tiden.