"Tempot har blivit högre"

Asfaltsvägar, lastbilar som vält, dödsolyckor och problemlösning. Så ser vardagen ut för bärgaren Sören Windahl. Sommaren är årets jobbtätaste period.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2015-07-16 16:31

Vid järnvägen på Grevegatan i Tierp ligger ett bärgningsgarage. Utanför står två stora lastbilar. Båda bär loggan ”Sölves”. Sören Windahl säger att han i stort sett har växt upp i lastbilshytten. Som fyraåring gömde han sig i lastbilen och åkte med sin styvpappa Sölve till jobbet. I dag har han bärgat i över 20 år och 2010 tog han över familjeföretaget när Sölve hastigt gick bort. På garagegolvet ligger trasmattor. För att det inte ska kännas så kaotiskt, förklarar Sören Windahl, torkar olja från händerna och visar oss in i köket. Björn Pettersson, anställd vid företaget, ansluter.

De befinner sig i årets stressigaste period.

– Från midsommar och nästan hela augusti är det tjockt. Det tror man kanske inte men då är det semestertider och fullt med trafik. Då händer det mycket: olyckor, trasiga bilar, feltankningar, husvagnar, sol, stress och fest bakom ratten.

Hur orkar ni möta olycksplats efter olycksplats?

– Det är outhärdligt när människor omkommer, särskilt barn. Man vänjer sig aldrig. Men när kommer fram är vi väldigt fokuserade på att hjälpa till och lösa problem.

Problemlösningen och logistiken är vad som driver både Sören Windahl och Björn Pettersson, säger de. Lastbilar som vält och ligger svårt till får hjärnan att gå på högvarv.

Livet som bärgare är krävande och familj och vänner får ofta komma i andra hand, säger Sören Windahl.

– Det är en livsstil. Jag är alltid på alerten, även om det inte är jag som har jouren. För händer det någonting stort så måste jag rycka in.

Han häller upp kaffe. ”Just i dag är jag stark” står det på hans kopp. Bredvid texten finns Hammarbyloggan.

Hur har bärgningsbranschen förändrats tycker ni?

– Tempot har blivit mycket högre. Förr saktade bilisterna in och höll undan om vi stod vid vägkanten. I dag beter sig många ganska hänsynslöst. Farthållaren på och fötterna på instrumentbrädan, många dammar förbi med full gas.

I april införde arbetsmiljöverket nya krav. Arbete på motorväg måste ske med TMA-bil, Truck Mounted Alternator, ett fordon försett med gula ljus och en krockkudde som tar den värsta smällen om någon kör på ekipaget. Den som inte följer reglerna får böta, ett vite på 100 000kr.

– Jag har blivit påkörd två gånger. Senaste det hände var bara för något år sedan. Föraren såg inte bärgningsbilen. Hur kan man missa den? Det är i alla fall skönt att ha TMA-bilen nu. Det känns tryggare, säger Sören Windahl.

Björn Pettersson lägger till:

– Orange ljus räcker inte, det signalerar ingenting i dag. Det används så mycket, vi har blivit avtrubbade.

Arbetsmiljöverkets nya regler - TMA

Arbetsmiljöverket ställer krav på TMA-skydd vid servicearbete på särskilt utsatta sträckor i Uppsala- och Stockholms län.

TMA är en krockkudde som är monterad bak på en lastbil och som fälls ned och fångar upp energin från en påkörande bil och räddar liv.

Servicearbete innebär alltifrån bärgningsarbete till att byta däck på bilar. De första kraven på TMA-skydd kom 2012 för de som utför servicearbete på E4:an i Stockholms län. Sedan 2012 har kravet utökats till fler vägar och hösten 2015 kommer dessa utökas ytterligare.

Källa: arbetsmiljöverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!