Uppgång har tidigare skrivit om problemen med kompetensförsörjningen inom bland annat Life science i Uppsala. Populate verkar inom en betydligt mer nischad bransch, men som samtidigt har massivt globalt genomslag.
Att använda sig av rörlig bild för att nå ut är inget nytt. Tvärtom har trenden varit uppåtgående en längre tid – men nu accelererar ökningstakten, menar Ehsan Nasari, vd för Populate.
– Marknaden för i synnerhet onlinevideo växer kraftigt, och hur man än mäter det. Det kan gälla alltifrån annonsörsinvesteringar till datamängd. Se på Youtube och Netflix och hur företag skapar branded content. Vad som har hänt är att behovet hos varumärken att använda film ökat i takt med att allt fler konsumerar rörlig bild.
Uppsalaföretaget ser sig som en hybrid, en blandning av kommunikationsbyrå och filmbolag. Det finns emellertid ett stort problem som står i vägen för framtida tillväxt: kompetensförsörjningen. Särskilt svårt har det varit att rekrytera projektledare som har den rätta erfarenheten och kunskaperna.
– Vi har försökt få tag i en projektledare i över ett år, men de som ansöker håller inte måttet. Det finns kompetens, men inte rätt sort, säger Ehsan Nasari.
Han menar att lärosäten och de stora utbildningsföretagen inte hänger med i tiden.
– Det gäller både traditionella högskolor och Berghs och Hyper Island. De har inte gjort omställningen mot rörligt, de är kvar i att få fram copys och art directors. Och DI, där vill folk göra långfilm. Vi är någonstans i mitten, och här finns det plats för duktiga människor, men vi behöver inte dem som vill göra Hollywoodfilm.
Populate har många olika uppdragsgivare, såväl privata som offentliga. UNT har tidigare skrivit om att ett av deras kommande projekt (för Uppsala kommun) är en dramadokumentär i fyra delar om Gottsunda. Första avsnittet kommer nu i maj.
Utöver duktiga projektledare och filmare/manusförfattare för att berätta de historier som uppdragsgivare vill nå ut med ser Ehsan Nasari fler kommande behov .
– Ta det här med distribution, det är mycket viktigt. Att bara ha en film på sin hemsida räcker inte långt, det behövs kompetens för att veta hur man får spridning. Det kommer att bli ett jättestort område.
Under tiden råder det alltså ingen brist på uppdrag. Ehsan Nasari säger att han nästan "hoppas på" att de inte tar hem de upphandlingar de deltar i just nu. Det låter som ett lyxproblem. Och frågan är vad de själva gör för kompetensförsörjningen?
– Tidigare jobbade vi inte strategiskt med frågan, men nu gör vi det. Vi har tagit in en person med bakgrund inom HR och kompetensutveckling i styrelsen och vill bygga upp specialkompetenser bland medarbeterna.
Ett känt geografiskt problem finns också, närheten till Stockholm. Det är svårt att matcha löneläget, och de som pendlar har en tendens att inte bli så långvariga.
– Vi tittar på möjligheten att starta ett kontor i Stockholm, och ge möjlighet att arbeta i Uppsala respektive Stockholm olika dagar i veckan, säger Ehsan Nasari.